Είναι εντυπωσιακό πως οι απλές προτάσεις ξεσηκώνουν μεγάλα πάθη. Αυτό έγινε και με τα άρθρα του κ. Στέφανου Μάνου για την αξιολόγηση. Ο πρώην υπουργός ζήτησε τη δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων των Πανελλαδικών ανά λύκειο. «Τα στοιχεία υπάρχουν και είναι αδιάβλητα. Αποτελούν ασφαλή βάση για την εξαγωγή συμπερασμάτων από οποιονδήποτε ενδιαφέρεται, αρκεί η πολιτεία να μην τα κρύβει (…) Η δημοσιότητα των συγκρίσεων θα ωθήσει το εκπαιδευτικό σύστημα να γίνει καλύτερο. Θα ενδιαφερθούν επιτέλους οι γονείς αν διαπιστώσουν ότι στην πόλη τους το ένα λύκειο έχει καλά αποτελέσματα και το άλλο όχι» («Καθημερινή» 10.3.2021).

Επανήλθε προ ημερών γράφοντας ότι «το κρύψιμο στοιχείων είναι η αποτελεσματική μέθοδος για τη χειραγώγηση των πολιτών. Χωρίς αξιόπιστα στοιχεία οι πολίτες δεν μπορούν να βγάλουν συμπεράσματα…» («Καθημερινή» 25.10.2021). Προτάσεις εις ώτα μη ακουόντων αρμόδιων αλλά ευτυχώς προκάλεσαν συζήτηση, όπως φαίνεται και στην επιστολογραφία της «Κ». Κάποιοι φέρνουν αντιρρήσεις, αλλά το θέμα κουβεντιάζεται. Και όσο πιο πολύ συζητηθεί τόσο περισσότερο μπορούμε να ελπίζουμε ότι τα «δημόσια δεδομένα θα γίνουν δικά μας δεδομένα» και όχι της κ. Νίκης Κεραμέως ή οποιουδήποτε υπουργού.

Η αλήθεια είναι πως ό,τι συνέβαινε προ της χρεοκοπίας επαναλαμβάνεται. Πολλοί κρατικοί τομείς είναι μαύρες τρύπες που όχι μόνον καταβροχθίζουν τους φόρους μας, αλλά δεν επιτρέπουν ούτε να πέσει φως στα πεπραγμένα τους. Ακόμη και κοινοβουλευτικές απαντήσεις είναι «άλλα λόγια να κρυβόμαστε». Πολλάκις οι υπουργοί απαντούν στο στυλ «ρωτάτε κι εσείς, που μπήξε δείξε…».

Σε ό,τι αφορά την αξιολόγηση των σχολείων είναι λογικές όσες αντιρρήσεις ακούστηκαν. Μπορεί να έχουν δίκιο εκείνοι που επισημαίνουν τον παράγοντα φροντιστήριο, αλλά η επισήμανσή τους είναι πρωθύστερη. Πρώτα βλέπουμε την κατάταξη και μετά μπορούμε να βάλουμε στην εξίσωση το «βάρος των φροντιστηρίων». Μπορεί π.χ. να διαπιστώσουμε ότι τα αποτελέσματα είναι αντιστρόφως ανάλογα της πυκνότητας των φροντιστηρίων ανά περιοχή.

Εχει δίκιο ο φίλος Τάκης Θεοδωρόπουλος που επεσήμανε ότι διά της προτάσεως Μάνου «οι σχολικές μονάδες θα αξιολογούνται βάσει των επιδόσεών τους στον τομέα της παπαγαλίας. Ο,τι γίνεται ατύπως έως σήμερα, όπου η αξία του σχολείου κρίνεται από το ποσοστό επιτυχίας του στις Πανελλαδικές» («Καθημερινή» 28.10.2021) Ομως οι επιδόσεις των σχολείων –έστω στην παπαγαλία– είναι τα μόνα αξιόπιστα δεδομένα που μπορούμε να έχουμε για την κατάσταση του υπαρκτού ελληνικού σχολειού. Και από θέση αρχής αυτά τα δεδομένα πρέπει να είναι προσβάσιμα σε όποιον φορολογούμενο τα ζητά.

Οσο για την υπέρβαση της παπαγαλίας θα χρειαστούν άλλα και τολμηρά βήματα, τα οποία τούτη η κυβέρνηση δεν δείχνει διατεθειμένη να κάνει.

 

πηγή: kathimerini.gr