Θρεπτικές και υγιεινές οι σούπες αποτελούν ένα από τα αγαπημένα πιάτα του χειμώνα. Από εκεί και πέρα τα υλικά που επιλέγουμε και ο τρόπος που τις μαγειρεύουμε θα καθορίσουν τη θερμιδική αλλά και τη γενικότερη θρεπτική αξία τους. Για παράδειγμα, οι θερμίδες μπορεί να ξεκινούν από 200-250 για μια απλή σούπα λαχανικών και να φτάνουν μέχρι τις 700-800 για κρεατόσουπες με λιπαρά κομμάτια κρέατος ή γαλλικές κρεμμυδόσουπες που έχουν μέσα μεγάλη ποσότητα λιπαρών τυριών. Ας δούμε όμως πιο αναλυτικά τι μας προσφέρουν οι περισσότερες σούπες.

 

Νερό που μας χορταίνει

Βασικό χαρακτηριστικό τους είναι η υψηλή περιεκτικότητα σε νερό, που μπορεί να αποτελεί μέχρι και το 60%-70% της σούπας και μας προκαλεί εύκολο κορεσμό. Μάλιστα, σχετικές μελέτες δείχνουν ότι η κατανάλωση μιας σούπας λαχανικών ως πρώτο γεύμα αυξάνει το αίσθημα κορεσμού και μας κάνει να τρώμε κατά 20% λιγότερο στη συνέχεια του γεύματος.

 

Λαχανικά που μας τροφοδοτούν με βιταμίνες

Οι περισσότερες σούπες περιέχουν άφθονα λαχανικά και άρα μας προσφέρουν πολλές φυτικές ίνες, οι οποίες είναι απαραίτητες για την καλή λειτουργία του γαστρεντερικού μας συστήματος. Παράλληλα, τροφοδοτούν τον οργανισμό μας με πολλές υδατοδιαλυτές βιταμίνες, όπως βιταμίνη C, βιταμίνες συμπλέγματος Β, μέταλλα, ιχνοστοιχεία και πολλά αντιοξειδωτικά συστατικά.

Αρωματικά και μπαχαρικά για αντιοξειδωτικά

Τα διάφορα αρωματικά και μπαχαρικά χαρίζουν στις σούπες άρωμα, γεύση αλλά και πολύτιμα αντιοξειδωτικά συστατικά.

Πρωτεΐνη υψηλής βιολογικής αξίας

Με εξαίρεση τις σούπες λαχανικών, τα υπόλοιπα είδη (κρεατόσουπες, κοτόσουπες, ψαρόσουπες, μανιταρόσουπες) περιέχουν πρωτεΐνη υψηλής βιολογικής αξίας, η οποία είναι απαραίτητη για την καλή λειτουργία του οργανισμού και τον περιορισμό της όρεξής μας για φαγητό.

Προσοχή…
Στο αλάτι

Μπορεί να νοστιμίσει τις σούπες μας, αλλά όταν υπερκαταναλώνεται εγκυμονεί κινδύνους. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να ελέγχουμε την κατανάλωσή του και να δίνουμε γεύση στη σούπα μας με περισσότερα αρωματικά και μπαχαρικά.

Στα κορεσμένα λιπαρά

Σχετίζονται με προβλήματα στην καρδιά και στα αγγεία και θα τα βρούμε κυρίως σε σούπες με κρέας. Επίσης βελουτέ σούπες που περιέχουν γάλα ή κρέμα γάλακτος ή σούπες με κίτρινα τυριά είναι πλούσιες σε κακής ποιότητας κορεσμένα λιπαρά. Αντί για κρέμα γάλακτος, μπορούμε να προσθέσουμε γιαούρτι στις σούπες μας.