Μπορούμε να δώσουμε καινούριο σκοπό στην εμπειρία του στρες, χρησιμοποιώντας το ως εργαλείο για θετικά αποτελέσματα στη ζωή μας.

Συχνά μπορούμε να νιώσουμε τα σημάδια του στρες όταν αρχίζει να μας κατακλύζει – αυξανόμενοι παλμοί, ιδρωμένα χέρια και φτερουγίσματα στο στομάχι. Όμως, σύμφωνα με μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Journal of Experimental Psychology, οι άνθρωποι μπορούν να πάρουν τις εμπειρίες του στρες και να τους δώσουν νέο σκοπό.

Το στρες δεν είναι πάντα αρνητικό και, στην πραγματικότητα, μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη, την καινοτομία και την επίτευξη στόχων, δήλωσε ο Τζέρεμι Τζέιμισον, αναπληρωτής καθηγητής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Ρότσεστερ και κύριος συγγραφέας της μελέτης.

Κατά τη μελέτη, ο ερευνητής και οι συνεργάτες του δίδαξαν σε εφήβους και νέους ενήλικες πώς να επαναπροσδιορίζουν το στρες τους.

Ο επαναπροσδιορισμός είναι μια μορφή βελτιστοποίησης, κατά την οποία προσπαθούμε να μετατρέψουμε τις αρνητικές καταστάσεις στρες σε πιο προσαρμοστικές καταστάσεις, που θα λειτουργούν ως πρόκληση. Ο σκοπός δεν είναι να μειώσουμε ή να εξαλείψουμε το στρες, αλλά να το χρησιμοποιήσουμε ως εργαλείο που θα μας βοηθήσει να επιτύχουμε, είπε ο Τζέιμισον.

Ο ερευνητής έδωσε οδηγία στους σπουδαστές να αναπλαισιώσουν το πώς σκέφτονται για το στρες, ολοκληρώνοντας μια τυποποιημένη άσκηση ανάγνωσης και γραφής, που τους βοήθησε να κατανοήσουν πώς οι αποκρίσεις τους στο στρες μπορούν να χρησιμοποιηθούν προς όφελός τους κατά τη διάρκεια εργασιών όπως η συμμετοχή σε ένα τεστ.

Οι συμμετέχοντες διδάχτηκαν τα προσαρμοστικά οφέλη του στρες, και τους ζητήθηκε να γράψουν σχετικά με αυτή την προσέγγιση και πώς μπορεί να τους βοηθήσει να επιτύχουν. Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι η χρήση του στρες για καλό βοήθησε τους συμμετέχοντες να:

Μειώσουν το άγχος
Επιτύχουν υψηλότερους βαθμούς στα τεστ
Χρονοτριβούν λιγότερο
Συνεχίσουν την παρακολούθηση των μαθημάτων
Ανταποκρίνονται με πιο υγιή τρόπο στις ακαδημαϊκές προκλήσεις

Ενώ ο επαναπροσδιορισμός μπορεί να μειώσει το άγχος, ο ερευνητής λέει ότι η διαδικασία έχει περισσότερο σχέση με το ότι παρέχει εργαλεία που μας βοηθούν να αποδώσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο σε καταστάσεις έντονου στρες.
Χρειαζόμαστε λίγο στρες και άγχος

Mια υγιής λειτουργία του στρες και του άγχους είναι να ενεργοποιούν συμπεριφορές προετοιμασίας.

Εξ ορισμού, θα έπρεπε να περιμένουμε, ακόμα και να μαθαίνουμε να καλωσορίζουμε, την εμπειρία του στρες. Αυτή η εμπειρία, σε πολλές περιπτώσεις, δηλώνει ότι τα πάμε καλά στο να προκαλούμε τον εαυτό μας. Τότε είναι που πετυχαίνουμε την καλύτερη προσωπική ανάπτυξη. Χωρίς καθόλου στρες, οι άνθρωποι μπορεί να μένουν στάσιμοι.

Βρείτε χρόνο για ανάρρωση και ανανέωση

Ενώ η αποδοχή του στρες μπορεί να είναι κάτι καλό, είναι επίσης σημαντικό να δημιουργούμε ευκαιρίες για ανάρρωση. Μερικοί άνθρωποι μπορεί να θεωρούν τα οφέλη του στρες τόσο μεγάλα που να το παρακάνουν. Αν ανήκετε σε αυτή την κατηγορία, είναι καλό να βρείτε τρόπους να ρίχνετε τα επίπεδα της αδρεναλίνης σας, είτε μέσω μεθόδων αυτοφροντίδας, όπως ο διαλογισμός, είτε άλλων δραστηριοτήτων που φέρνουν εσωτερική γαλήνη και ηρεμία.
Δύο τρόποι για να διαχειριστείτε το στρες και το άγχος σας

1. Συνδέστε τις υποχρεώσεις σας με συναισθήματα

Αν σας αρέσει να είστε συνεχώς απασχολημένοι, αλλά συχνά νιώθετε έλλειψη ικανοποίησης ή αγχώνεστε με αυτά που έχετε να κάνετε, φτιάξτε μια λίστα με τις υποχρεώσεις σας, συνδέοντας ένα συναίσθημα με κάθε μία από αυτές, και έπειτα να κάνετε μια πράξη αυτοφροντίδας για να αντιμετωπίσετε το συναίσθημα.
2. Βρείτε χρόνο για να αντιμετωπίσετε τις ανησυχίες σας

Οι άνθρωποι που αρέσκονται να κάνουν πολλά πράγματα μπορεί μερικές φορές να αποζητούν την αίσθηση ανησυχίας.

Μπορεί να είναι ωφέλιμο να σκεφτόμαστε μελλοντικές καταστάσεις και να προσπαθούμε να είμαστε προετοιμασμένοι, όμως δεν θέλουμε να φτάσουμε στο σημείο να μας καταβάλλουν οι ανησυχίες και να ανησυχούμε ψυχαναγκαστικά για πράγματα που μας έρχονται στο μυαλό ενώ στεκόμαστε στην ουρά του ταμείου.

Όταν μας έρχονται τέτοιες σκέψεις στο μυαλό, αντί να νιώθουμε ότι πρέπει να τις απορρίψουμε ή να κάνουμε κάτι γι’ αυτές αμέσως, τις αντιμετωπίζουμε ολοκληρωμένα αργότερα, στην ώρα που έχουμε ορίσει. Αυτό μας επιτρέπει να χαλαρώσουμε εκείνη τη στιγμή, επειδή ο εγκέφαλος μπορεί να αφήσει κάτι πιο εύκολα αν ξέρει ότι θα του δοθεί σημασία και θα αντιμετωπιστεί τελικά.