Μισθούς, ωράριο, υπερωρίες, ένσημα και εργοδότες στους οποίους απασχολούνται θα βλέπουν πλέον οι ίδιοι οι εργαζόμενοι σε πραγματικό χρόνο, δηλαδή κατά τον μήνα που δηλώνονται τα εν λόγω στοιχεία απασχόλησής τους, και θα μπορούν να παρεμβαίνουν για διορθώσεις όπου διαπιστώνουν ότι δηλώθηκαν λιγότερες ώρες ή πληρώθηκαν μικρότερα ποσά ενώ έκαναν υπερωρίες.

Ο μηχανισμός παρακολούθησης της εργασιακής τους κατάστασης λειτουργεί από χθες στην ηλεκτρονική διεύθυνση myergani.gov.gr, όπου και οι μισθωτοί εργαζόμενοι θα έχουν εξατομικευμένη πληροφόρηση για τα χαρακτηριστικά της απασχόλησής τους με βάση τα στοιχεία που καταχωρίζουν οι εργοδότες τους στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ. Η νέα υπηρεσία ξεκίνησε πιλοτικά από χθες.

Οι εργαζόμενοι πληκτρολογούν την ηλεκτρονική διεύθυνση myergani.gov.gr στον υπολογιστή τους και μπαίνουν στην καρτέλα τους με κωδικούς taxis. Σε πρώτη φάση και εφόσον έχουν οι μισθωτοί ηλεκτρονικό φάκελο απασχόλησης στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ, θα δουν τα στοιχεία της εργασιακής τους κατάστασης από το 2017 και μετά όπως αυτά έχουν διαμορφωθεί με βάση τη θέση που κατείχαν ως τότε και συνεχίζουν να έχουν ως σήμερα, τις τυχόν αλλαγές σε εργοδότες, το ωράριο, τις αποδοχές, αλλά και τις αποζημιώσεις λόγω κορονοϊού που έχουν πληρωθεί.

Το myergani παρουσιάστηκε χθες από τον υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστή Χατζηδάκη, και όπως τόνισε ο ίδιος, αποτελεί το πρώτο βήμα για την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας και τη μεταφόρτωση των στοιχείων ασφάλισης (εισφορών και ασφαλιστικού χρόνου) κάθε εργαζομένου που θα τρέξουν εντός του 2022.

«Το myergani είναι δύναμη στα χέρια του εργαζομένου, καθώς αποτελεί εγγύηση για την τήρηση του ωραρίου του, αλλά και των υπερωριών του», υπογράμμισε ο κ. Χατζηδάκης και πρόσθεσε ότι «είναι ένα σημαντικό εργαλείο ελέγχου απέναντι στη “μαύρη” και την υποδηλωμένη εργασία». Από τον Φεβρουάριο του 2022, το myergani θα είναι διαθέσιμο και σε mobile app.

Για την ψηφιακή κάρτα εργασίας είπε ότι «θα ξεκινήσουμε από τράπεζες και σούπερ μάρκετ, αλλά θα προχωρήσουμε σε όλες τις επιχειρήσεις τόσο τις μεγάλες όσο και τις μικρές». Η ψηφιακή κάρτα δεν θα είναι απαραίτητα μια κάρτα σε φυσική μορφή όπως αυτές που διαθέτουν ήδη σήμερα πολλές επιχειρήσεις που εφαρμόζουν συστήματα ωρομέτρησης του χρόνου εργασίας. Μπορεί να είναι μια εφαρμογή στο κινητό και ένα πρόγραμμα στους υπολογιστές τους.

Το χρονοδιάγραμμα προβλέπει ότι μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2022 θα είναι έτοιμο το ηλεκτρονικό σύστημα, το οποίο θα υποδέχεται τις πληροφορίες που θα καταχωρίζουν ψηφιακά τόσο οι εργαζόμενοι όσο και οι εργοδότες.

Εντός του πρώτου εξαμήνου του 2022 θα ξεκινήσει η εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας με παρακολούθηση της πραγματικής απασχόλησης σε συγκεκριμένους κλάδους της οικονομίας, όπως είναι οι τράπεζες και τα σούπερ μάρκετ, ενώ θα ακολουθήσουν γρήγορα και οι άλλες επιχειρήσεις, μεγαλύτερες και μικρότερες.

Το σύστημα θα διαθέτει απεικόνιση όλων των νόμιμων ορίων υπερωριών, ημερήσιου χρόνου ανάπαυσης κ.λπ. όπως προβλέπονται από τη νομοθεσία ώστε να δημιουργείται ασφάλεια σε εργαζομένους και εργοδότες. Επίσης, θα έχει «κόφτες», ώστε να εμποδίζονται οι παράτυπες δηλώσεις, ενώ θα υπάρχουν προβλέψεις σε τεχνικό επίπεδο για καταγραφή εργασιών και επαγγελματικών ταξιδιών εκτός έδρας της επιχείρησης, έκτακτης απουσίας του εργαζομένου για προσωπικούς λόγους κ.λπ.

Στην ψηφιακή κάρτα θα συνδεθεί και η Αναλυτική Περιοδική Δήλωση μέσα από το ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ, όπως ανέφερε στην παρουσίαση η Γενική Γραμματέας του υπουργείου Εργασίας, Αννα Σταρτινάκη. Αυτό σημαίνει ότι θα πάψει να υφίσταται σε πολλές περιπτώσεις η διαφοροποίηση μεταξύ της ασφάλισης με τα δηλωθέντα στο εργασιακό πεδίο και ουσιαστικά η ψηφιακή κάρτα θα αποτελεί την ταυτότητα κάθε εργαζομένου του εργασιακού και ασφαλιστικού του βίου.