Ενα συναυλιακό καλοκαίρι από το οποίο δεν θα λείψει το θέαμα αλλά και η αβεβαιότητα αναμένεται να είναι το φετινό, αφού η ενθαρρυντική απόφαση για άνοιγμα των χώρων συνοδεύθηκε από μια έντονη συζήτηση για τα ποσοστά πληρότητας, ανάμεσα στο υπουργείο και τους φορείς του Πολιτισμού. Παρ’ όλα αυτά έλληνες και ξένοι καλλιτέχνες έχουν αρχίσει να δίνουν δειλά δειλά τις πρώτες ημερομηνίες από τις περιοδείες τους, ενώ στάση στη χώρα μας θα κάνουν κάποια από τα πιο λαμπερά ονόματα της διεθνούς μουσικής σκηνής. Το μόνο βέβαιο είναι πως είναι πολλοί αυτοί που περιμένουν τη στιγμή που θα βρεθούν στην αρένα ή στην κερκίδα για να δουν και να ακούσουν ό,τι στερήθηκαν την περίοδο της πανδημίας.
Τζαζ στην Τεχνούπολη

Η μουσική έτσι όπως την ξέραμε ή περίπου έτσι σηκώνει αυλαία στην Τεχνόπολη. To καθιερωμένο Jazz Festival της πόλης – το οποίο έχει κλείσει αισίως 20 χρόνια – δίνει το σύνθημα της έναρξης αύριο στις 21.00 με τον σουηδό ατμοσφαιρικό σαξοφωνίστα Martin Wirén και το προσωπικό του project «Bear Garden». Ακολουθεί η πειραματική, μάλλον μυστηριακή μουσική της συνθέτριας, πιανίστριας και ερευνήτριας Anna Stereopoulou στις 21.30. Το ίδιο βράδυ τη σκυτάλη παίρνει το afro-beat συγκρότημα από τη Δανία The KutiMangoes. Το κλείσιμο της βραδιάς αναλαμβάνει από τη σκηνή της Τεχνόπολης ο πολυπράγμων σαξοφωνίστας του φεστιβάλ, ο ένας και μοναδικός Dimitris Tsakas με την μπάντα του.

Η δεύτερη ημέρα του φεστιβάλ ανοίγει με τους Ολλανδούς Federica και ακολουθεί το τρίο των Dock in Absolute από το Λουξεμβούργο που τα κομμάτια τους συνδυάζουν progressive jazz, κλασική μουσική και ροκ. Αμέσως μετά στη σκηνή ανεβαίνει το Sokratis Votskos Quartet με αναφορές στη σύγχρονη τζαζ, στα blues και στους ελληνικούς και βαλκανικούς ήχους. Η δεύτερη ημέρα του φετινού φεστιβάλ ολοκληρώνεται με το Antoine Karakostas Trio. Ο ελληνογάλλος πιανίστας θα παρουσιάσει τις προσωπικές του συνθέσεις που συνομιλούν με τη modern jazz της Νέας Υόρκης και της Μέσης Ανατολής, με την ελληνική παραδοσιακή μουσική και το ρεμπέτικο.
Μικρή Επίδαυρος

Στις 2 και 3 Ιουλίου ο εξαίρετος σολίστας της πολίτικης λύρας Σωκράτης Σινόπουλος συναντά τον Ιρανό Κεϊβάν Σεμιρανί, ο οποίος με το αλάνθαστο μουσικό αισθητήριό του αναμιγνύει διαφορετικές γλώσσες και παραδόσεις δημιουργώντας ένα ξεχωριστό σύμπαν ρυθμού. Από τα βάθη της Ινδίας τα ιδιαίτερα κρουστά συναντούν τα δυτικότροπα ντραμς και το bit boxing της χιπ χοπ κουλτούρας, την πολίτικη λύρα του δεξιοτέχνη Σωκράτη Σινόπουλου και το βιολοντσέλο του βιρτουόζου Βενσάν Σίγκαλ. Οι δύο εξαιρετικοί καλλιτέχνες μοιράζονται μαζί με το κοινό τον πλούσιο και σύνθετο ήχο τους και μετακινούνται μεταξύ στοχαστικής και εορταστικής διάθεσης χωρίς να παραλείπουν να αφεθούν στη δύναμη του ρυθμού.

Πώς συναντιούνται μουσικές από το Αιγαίο έως την Ηπειρο και από τα Ιόνια νησιά μέχρι την Κρήτη μιλώντας στον νου και στην καρδιά; Τι είναι αυτό που συνενώνει δεξιοτέχνες από την Ευρώπη και την Αμερική; Την απάντηση δίνει ο Πέτρος Κλαμπάνης με τους συνοδοιπόρους του Πετρολούκα Χαλκιά, Αρετή Κετιμέ, Θωμά Κωνσταντίνου, Kristian Randalu, Ziv Ravitz. Η παράσταση «Tora Collective» (25-26/7) γεφυρώνει τη Δύση με την Ανατολή και το σήμερα με την παράδοση, συνθέτοντας μια οικουμενική μουσική αφήγηση. Πρόκειται για μια τολμηρή επανεκκίνηση στον διάλογο ανάμεσα στους πολιτισμούς με όχημα τη δύναμη της μουσικής και του αυτοσχεδιασμού.
Μεγάλοι μαέστροι

Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών γιορτάζει τα 30 χρόνια από την ίδρυσή του και παρουσιάζει στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου μια λαμπερή συναυλία κλασικής μουσικής στις 6/6. Η Ορχήστρα του Μουσικού Φλωρεντινού Μαΐου υπό τον ανυπέρβλητο μαέστρο Ζούμπιν Μέτα θα ερμηνεύσει τη δεύτερη συμφωνία του Μπραμς με σολίστ τον σπουδαίο βιολονίστα Πίνχας Ζούκερμαν που ερμηνεύει το μοναδικό κονσέρτο για βιολί του γερμανού μουσουργού. Να σημειωθεί ότι η Ορχήστρα του Μουσικού Φλωρεντινού Μαΐου, η οποία έχει καταφέρει εδώ και δεκαετίες να πρωταγωνιστεί σε οπερατικές παραγωγές και περιοδείες, οφείλει σε μεγάλο βαθμό τη μεγάλη της καλλιτεχνική άνθηση στον Ζούμπιν Μέτα, ο οποίος είναι ο κύριος διευθυντής της από το 1985. Ο μάγος του πόντιουμ στα 50 συναπτά έτη της μουσικής του πορείας έχει διευθύνει περισσότερες από 3.000 συναυλίες στις πέντε ηπείρους αποκτώντας φανατικούς θαυμαστές.

Ο σερ Τζον Ελιοτ Γκάρντινερ συμπεριλαμβάνεται στους πιο εφευρετικούς και δυναμικούς αρχιμουσικούς. Εχει καταφέρει να συνδυάσει το όνομά του με τη μουσική της Αναγέννησης και την ιστορική αναβίωση έργων μπαρόκ. Κατά τη διάρκεια του απαγορευτικού lockdown την περασμένη άνοιξη μαζί με τα δύο από τα μουσικά σχήματα που έχει ιδρύσει και διευθύνει, τη Χορωδία Μοντεβέρντι και τους Αγγλους Σολίστες Μπαρόκ, ξεκίνησε ένα μεγάλο αφιέρωμα στις εκκλησιαστικές καντάτες του Μπαχ. Για κάθε θρησκευτική γιορτή του λιθουανικού ημερολογίου προβλήθηκε σε μαγνητοσκοπημένη μετάδοση μία από τις ηχογραφήσεις τους για το διάσημο project «Προσκύνημα στις καντάτες του Μπαχ». Συνεχίζοντας να εξερευνούν το έργο του μεγάλου συνθέτη παρουσιάζουν στο Ηρώδειο (2/7) τα «Κατά Ιωάννη Πάθη», ένα έργο που έγραψε ο Μπαχ ειδικά για τη Μεγάλη Παρασκευή.
Ο ήχος της ECM

Το όνομα του νορβηγού σαξοφωνίστα Γιαν Γκαρμπάρεκ είναι σχεδόν ταυτόσημο με την έννοια της ευρωπαϊκής τζαζ αλλά και με τον περίφημο ήχο της ECM, της δισκογραφικής εταιρείας που έχει εκδώσει το σύνολο σχεδόν της ηχογραφημένης μουσικής του. Ο λυρικός και ποιοτικός ήχος του έχει σφραγίσει μουσικές και άλλων σπουδαίων μουσικών, όπως του Κιθ Τζάρετ και της Ελένης Καραΐνδρου. Καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα από την τζαζ στη world και την κλασική μουσική, ο νορβηγός δημιουργός θα εμφανιστεί μαζί με τον ινδό «μάγο των κρουστών» και μέλος του γκρουπ του, Τράιλοκ Γκούρτου (3/7).
Οι καινοτόμοι

Στη σκηνή του Ηρωδείου θα ανέβει στις 6 Ιουλίου ένας από τους πιο καινοτόμους ηλεκτρονικούς μουσικούς της εποχής μας. Ο αγαπημένος παραγωγός της τέκνο Μαξ Κούπερ έχει αποκτήσει φανατικούς θαυμαστές σε όλον τον κόσμο με την ξεχωριστή μουσική του και τα θεαματικά οπτικοακουστικά σόου του για τα οποία αντλεί υλικό από το επιστημονικό μπακγκράουντ του. Οι πολύπλοκες δημιουργίες του εμπνέονται από την επιστήμη της Γενετικής με λεπτοδουλεμένα στοιχεία που επανέρχονται ανά κύματα στη σύνθεση καταλήγοντας σε μια αφηρημένη μουσική αφήγηση η οποία γεννά έντονα συναισθήματα στο κοινό.

Ο Ισλανδός Ολαφουρ Αρναλντς θεωρείται από τις μεγαλύτερες μορφές στον χώρο της σύγχρονης μουσικής σύνθεσης και του σχεδιασμού ήχου. Εχει αγαπηθεί από πολύ μεγάλο κοινό, που συνεχώς διευρύνεται, για τον ιδιαίτερο ήχο του, τον φανταστικό συνδυασμό εγχόρδων και πιάνου με bit απροσδόκητες λούπες. Προσφέροντας μια φρέσκια ανατρεπτική ματιά στην κλασική μουσική ο Αρναλντς κέρδισε το κοινό από το πρώτο σόλο άλμπουμ του το 2007. Το πρόσφατο με τίτλο «Some Kind of Peace» (2020) αποτυπώνει ένα ταξίδι προσωπικής και δημιουργικής ανάπτυξης με φόντο έναν κόσμο χαοτικό, μια μουσική εκπληκτικής ομορφιάς και ανοιχτών οριζόντων. Το ξεχωριστό μουσικό του ιδίωμα θα παρουσιάσει στο Ηρώδειο στις 15 Ιουλίου.

Τα αδέλφια Μπράιαν και Ρότζερ Ινο ηχογραφούν μαζί από το 1983. Συνεργάστηκαν για πρώτη φορά μαζί με τον Ντανιέλ Λανουά στο soundtrack «For All Mankind» του ιστορικού ντοκιμαντέρ του Αλ Ράινερτ για την προσγείωση του «Apollo» στο φεγγάρι, το οποίο κυκλοφόρησε ως άλμπουμ με τίτλο «Apollo: Atmospheres and Soundtracks» και απέσπασε διθυραμβικές κριτικές. Επιπλέον έχουν γράψει μουσική για τις ταινίες «Dune» (1984) και «Οπερα» (1987) ενώ ήταν υποψήφιοι για BAFTA για τη μουσική τους στη σειρά «Mr. Wroe’s» (1993) του Ντάνι Μπόιλ. Το 2020 κυκλοφόρησε από την Deutsche Grammophon το πρώτο κοινό άλμπουμ τους «Mixing Colours», το οποίο και έλαβε εξαιρετικές κριτικές, ενώ λίγους μήνες αργότερα κυκλοφόρησε ένα ΕΡ με έξι κομμάτια, το «Luminous». Στο Ηρώδειο τα δύο αδέλφια έχουν σχεδιάσει μια θεαματική συναυλία με τα μοναδικά ατμοσφαιρικά μουσικά τους τοπία, σε αυτή την παρθενική επί σκηνής σύμπραξή τους η οποία θα γίνει κάτω από τον αττικό ουρανό.
Αναβιώσεις και ιδιαίτερες συναντήσεις

Η Ελευθερία Αρβανιτάκη παρουσιάζει δύο εμβληματικούς (29/6) προσωπικούς της δίσκους: Τα «Τραγούδια για τους μήνες» σε ποίηση Σαπφούς, Μαρίας Πολυδούρη, Κώστα Καρυωτάκη, Οδυσσέα Ελύτη, Μιχάλη Γκανά και δημοτικά δίστιχα σε μουσική του Δημήτρη Παπαδημητρίου (1996) και το «Γρήγορα η ώρα πέρασε» με ποίηση Σαπφούς (σε απόδοση Οδ. Ελύτη), Καρυωτάκη, Κώστα Χ. Μύρη και Διονύση Καψάλη σε μουσική Νίκου Ξυδάκη (2006). Σε αυτή την παράσταση συναντιέται για πρώτη φορά με την Καμεράτα σε μουσική διεύθυνση του πολυβραβευμένου μαέστρου, υποψήφιου για Grammy, Γιώργου Πέτρου.

«Εδώ Λιλιπούπολη». Η θρυλική ραδιοφωνική σειρά που συνδέθηκε με την εποχή του Μάνου Χατζιδάκι στο Τρίτο Πρόγραμμα της ΕΡΤ (1976-1980) ξαναζωντανεύει στο Ηρώδειο (9/7). Πρόκειται για μια παράσταση που παρουσιάζει τον κόσμο των αγαπημένων τραγουδιών σε στίχους της Μαριανίνας Κριεζή, σκηνοθεσία Ρεγγίνας Καπετανάκη και μουσική Νίκου Κυπουργού, Δημήτρη Μαραγκόπουλου, Λένας Πλάτωνος και Νίκου Χριστοδούλου. Τραγουδούν η Σαβίνα Γιαννάτου, ο Δώρος Δημοσθένους, η Λένια Ζαφειροπούλου και ο Τάσης Χριστογιαννόπουλος.

Ο Παύλος Παυλίδης και ο The boy, δύο ιδιαίτεροι εκφραστές της σύγχρονης ελληνικής μουσικής σκηνής, έρχονται για πρώτη φορά στο Ηρώδειο (12/7). Ο Παύλος Παυλίδης θα παρουσιάσει για πρώτη φορά ακυκλοφόρητο υλικό από τον δίσκο που ετοιμάζει, συνδυάζοντας μουσικά το παρελθόν με το παρόν του και ο The boy από το τελευταίο του άλμπουμ «Αντιλόπη» που γράφτηκε και κυκλοφόρησε το 2020.

Η Λένα Πλάτωνος «συναντά» μία ιδιοσυγκρασιακή ποιήτρια, την Εμιλι Ντίκινσον. Στο νέο της άλμπουμ, που δανείζεται τον τίτλο από τον στίχο «Η ελπίδα είναι ένα πράγμα με φτερά», μελοποιεί τα πιο φωτεινά ποιήματα της Ντίκινσον. Τραγούδια στα αγγλικά ερμηνεύουν η Αθηνά Ρούτση και η Sissi Randa. Η αγαπημένη ερμηνεύτρια θα παρουσιάσει κομμάτια στο Ηρώδειο (14/7) από το σύνολο της δισκογραφίας της με τη συμμετοχή του Γιάννη Παλαμίδα αλλά και της Nalyssa Green.