Νέα έρευνα αποκαλύπτει ότι τα αυγά, όταν καταναλώνονται με μέτρο, μπορούν να αυξήσουν την ποσότητα των υγιεινών για την καρδιά μεταβολιτών στο αίμα. Τα ευρήματα, που δημοσιεύθηκαν στο eLife, υποδεικνύουν ότι η κατανάλωση έως και ενός αυγού την ημέρα μπορεί να συμβάλλει στη μείωση του κινδύνου εμφάνισης καρδιαγγειακών παθήσεων.
Τα αυγά στο… μικροσκόπιο

Τα αυγά πρόκειται για πλούσια «πηγή» χοληστερόλης αλλά περιέχουν επίσης μια ποικιλία απαραίτητων θρεπτικών συστατικών. Υπάρχουν αντικρουόμενα στοιχεία για το εάν η κατανάλωση αυγών είναι ευεργετική ή επιβλαβής για την υγεία της καρδιάς. Μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Heart, η οποία περιελάμβανε περίπου μισό εκατομμύριο ενήλικες στην Κίνα, διαπίστωσε ότι όσοι έτρωγαν αυγά καθημερινά (περίπου ένα αυγό την ημέρα) είχαν σημαντικά χαμηλότερο κίνδυνο καρδιακών παθήσεων και εγκεφαλικού από εκείνους που έτρωγαν αυγά λιγότερο συχνά.

Τώρα, για να κατανοήσουν καλύτερα αυτή τη σχέση, οι ερευνητές πραγματοποίησαν μια πληθυσμιακή μελέτη που διερευνά πώς η κατανάλωση αυγών επηρεάζει τους δείκτες της καρδιαγγειακής υγείας στο αίμα. Επέλεξαν 4.778 συμμετέχοντες, εκ των οποίων 3.401 είχαν καρδιαγγειακή νόσο και 1.377 όχι. Χρησιμοποιώντας μια συγκεκριμένη μέθοδο, μέτρησαν 225 μεταβολίτες σε δείγματα πλάσματος που ελήφθησαν από το αίμα των συμμετεχόντων.

Από αυτούς τους μεταβολίτες, εντόπισαν 24 που σχετίζονταν με αυτοαναφερόμενα επίπεδα κατανάλωσης αυγών.
Χαρίζουν «καλή λιποπρωτεΐνη»

Σύμφωνα με τις αναλύσεις τους, διαπίστωσαν ότι τα άτομα που κατανάλωναν με μέτρο αυγά, είχαν υψηλότερα επίπεδα μιας πρωτεΐνης στο αίμα τους που ονομάζεται απολιποπρωτεΐνη Α1, ένα δομικό στοιχείο της λιποπρωτεΐνης υψηλής πυκνότητας (HDL), γνωστή και ως «καλή λιποπρωτεΐνη».

Αυτά τα άτομα είχαν ειδικά περισσότερα μεγάλα μόρια HDL στο αίμα τους, τα οποία βοηθούν στην απομάκρυνση της χοληστερόλης από τα αιμοφόρα αγγεία και έτσι προστατεύουν από μπλοκαρίσματα που μπορεί να οδηγήσουν σε καρδιακή προσβολή και εγκεφαλικό.

Οι ερευνητές εντόπισαν περαιτέρω 14 μεταβολίτες που συνδέονται με καρδιακές παθήσεις. Διαπίστωσαν ότι οι συμμετέχοντες που έτρωγαν λιγότερα αυγά είχαν χαμηλότερα επίπεδα ωφέλιμων μεταβολιτών και υψηλότερα επίπεδα επιβλαβών στο αίμα τους, σε σύγκριση με εκείνους που έτρωγαν αυγά πιο τακτικά.