Πρόκειται πράγµατι για «Σαμποτάζ της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος στην αξιολόγηση», όπως έγραφε το χθεσινό πρωτοσέλιδο της «Καθημερινής», ή μήπως έχουμε να κάνουμε με μια εκδοχή της τυπικής εκπαιδευτικής διαδικασίας; Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, η ΔΟΕ έστειλε «σκονάκι» πανομοιότυπων απαντήσεων στους διευθυντές των σχολείων. Μοίρασε «ενιαία κείμενα και κάλεσε τους συλλόγους διδασκόντων να τα υιοθετήσουν αυτούσια χωρίς καμιά διαφοροποίηση…» για να τα καταθέσουν στις επιτροπές αξιολόγησης των σχολείων (20.10.2021).

Η εκδοχή περί τυπικής εκπαιδευτικής διαδικασίας, και ουχί σαμποτάζ, ενισχύεται από το ύφος του κειμένου. «Το σχολείο μας…», γράφει το σκονάκι της ΔΟΕ, «όπως κάθε σχολείο λειτουργεί σε μια περιοχή που χαρακτηρίζεται από πολύπλοκα κοινωνικά, πολιτιστικά και οικονομικά χαρακτηριστικά έχοντας ιδιαιτερότητες που το διαφοροποιούν ενδεχομένως και από ένα σχολείο που βρίσκεται γεωγραφικά πολύ κοντά του. Αυτό αφορά τους/τις εκπαιδευτικούς και τις οικογένειες μαθητών και μαθητριών, καθώς αποτελούν ένα πολυσύνθετο μωσαϊκό που απαρτίζεται από πληθυσμούς πολυποίκιλων κοινωνικών, οικονομικών, πολιτιστικών και μορφωτικών χαρακτηριστικών, καθώς και από ένα σημαντικό ποσοστό ευπαθών και ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων. Σε κάποια σημεία οι ιδιαιτερότητες αυτές είναι έντονες…».

Θυμίζει κάτι αυτό; Δεν είναι σαν τις «εκθέσεις (αν)ιδεών» που υπάρχουν στα φροντιστηριακά λυσάρια και οι μαθητές αποστηθίζουν για να πάρουν καλό βαθμό; Επομένως, ας δώσουμε το πλεονέκτημα της αμφιβολίας στη ΔΟΕ. Μπορεί να μην κάνει σαμποτάζ, αλλά να ασκεί την τυπική νεοελληνική εκπαιδευτική διαδικασία, αυτή της παπαγαλίας. Εξάλλου, οι συνδικαλιστές Ν.Δ. και ΣΥΡΙΖΑ που υπερψήφισαν την πρόταση (αντιτάχθηκαν ΚΙΝΑΛ και ΚΚΕ) είναι προϊόντα του εκπαιδευτικού συστήματος που έχει ως ιερό δισκοπότηρο την αποστήθιση κειμένων για να περάσουν στις εξετάσεις.

Τώρα η ΔΟΕ τούς το έκανε ακόμη πιο εύκολο: το έγραψε κιόλας για να μην μπουν στον κόπο της αποστήθισης. Τη δοκιμασία αυτή την κρατούν μόνο για τους μαθητές, όχι για τους δασκάλους.

Δεν πρέπει να μας ξενίσει και μια αντίφαση που υπάρχει στο κείμενο. Αφού λένε ότι το σχολείο τους έχει «ιδιαιτερότητες που το διαφοροποιούν», είναι «ένα πολυσύνθετο μωσαϊκό» κ.λπ., σημειώνουν ότι «επιλέξαμε να εστιάσουμε την προσοχή μας αποκλειστικά στα γενικά χαρακτηριστικά των σχολείων». Ουδεμία έκπληξη. Αν διαβάσει κάποιος τα λυσάρια των εκθέσεων προς αποστήθιση, θα δει ότι πολλάκις τα κείμενα δεν έχουν συνοχή. Γιατί να έχουν; Στο σύστημα της παπαγαλίας δεν επιβραβεύεται η δομή του σκεπτικού που αναπτύσσει ο γράφων. Αρκεί να πει κάτι περί «ευπαθών και ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων» για να πάρει βαθμό. Επομένως και η παπαγαλία της ΔΟΕ παίρνει άριστα δέκα.

 

πηγή: kathimerini.gr