«Η προσέλκυση εργαζομένων» είναι το νέο μάντρα που επαναλαμβάνουν, υπό μορφήν επίκλησης, όλοι όσοι βλέπουν το φαινόμενο της «μεγάλης παραίτησης» να έχει ενσκήψει και στην εγχώρια αγορά εργασίας. Είτε αφορά τον κλάδο τουρισμού και επισιτισμού (περισσότερες από 50.000 θέσεις εργασίας παραμένουν κενές) είτε εταιρείες που αναζητούν εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό και δεν βρίσκουν.

Ο όρος «great resignation» επινοήθηκε, πέρυσι, στις ΗΠΑ και αναφέρεται στην πρωτοφανή αύξηση του αριθμού των εργαζομένων που έχασαν τη δουλειά τους ή παραιτήθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Επαναπροσανατολισμός των επιθυμιών, αναστοχασμός; Οι αναλύσεις πολλές, οι γενιές των Millennials και της Gen Z επαναχαράσσουν τα όρια ανάμεσα στην εργασία και την ιδιωτική ζωή.

Η ελληνική εκδοχή της «μεγάλης παραίτησης» (διαφωτιστικό το ρεπορτάζ της Ρούλας Σαλούρου στην «Κ» 8.5) συντάσσεται με το διεθνές κύμα, αλλά έχει και τις ιδιομορφίες της. Οι απόψεις συνθέτουν το παζλ μιας νέας πραγματικότητας. Δεν είναι μόνο ότι πολλοί εργαζόμενοι προτιμούν να εισπράττουν το επίδομα ανεργίας και να αμείβονται με ημερομίσθια ανασφάλιστης εργασίας, αγγίζοντας έτσι τον κατώτατο μισθό. Είναι και ότι τα ωράρια είναι εξοντωτικά, κυρίως στην κορύφωση της τουριστικής κίνησης (για τους απασχολούμενους σε αυτόν τον τομέα).

Οσοι απολύθηκαν στη διάρκεια της πανδημίας δυσκολεύονται να επαναδιεκδικήσουν αυτό που περιγράφουν ως «γαλέρα» και συμπυκνώνεται σε έως και 16 ώρες δουλειάς, 7 ημέρες την εβδομάδα, με λίγα χρήματα. Προφανώς η βεντάλια είναι μεγάλη και υπάρχουν αποχρώσεις. Συνεπείς και πρόθυμοι να προσφέρουν καλούς μισθούς εργοδότες, που, ακόμα κι αυτοί, αναζητούν προσωπικό για τις επιχειρήσεις ή τις εταιρείες τους.

Το θέμα δεν προσφέρεται για φτηνή πολιτική εκμετάλλευση. Δεν χωράει σε ιδεοληψίες και εύκολες συνθηματολογίες, με τις οποίες τα κόμματα πορεύονταν μέχρι σήμερα. Απαιτεί –και πάλι– ξεβολέματα από πεπατημένες αντιλήψεις.

Υπάρχει όμως και μια «υποσημείωση», στην οποία οφείλουμε να σταθούμε, πέρα από τα μέτρα που ευρέως συζητούνται, τον κοινωνικό προσανατολισμό των επιχειρήσεων, τα προσφερόμενα κίνητρα κ.λπ. Είναι ο σεβασμός στο ανθρώπινο κεφάλαιο, στους εργαζομένους, από την πιο ταπεινή βαθμίδα έως την ανώτερη. Η αξιοπρέπεια είναι η βάση της αξιοπιστίας.

πηγή: kathimerini.gr