Το άρθρο αυτό αναδημοσιεύεται ολόκληρο από το PsychologyNow.gr και βρίσκεται σε αυτό το σύνδεσμο: https://psychologynow.gr/arthra-psyxologias/prosopikotita/aftognosia/11454-i-simasia-tis-sygxoresis-tou-eaftoy-sas.html

Η συγχώρεση των άλλων είναι συχνά ευκολότερη από τη συγχώρεση του εαυτού σας. Γιατί συμβαίνει αυτό;

Η συγχώρεση μπορεί να οριστεί ως συνειδητή και εκούσια απόφαση να αφήσετε πίσω τα συναισθήματα θυμού, αγανάκτησης ή επιθυμίας για εκδίκηση προς κάποιο συγκεκριμένο πρόσωπο ή κατάσταση. Επομένως, η συγχώρεση έχει ηθικές συνέπειες στον τρόπο που κρίνετε τους άλλους και, επιπλέον, στον τρόπο που αυτές οι κρίσεις σας συμβάλλουν στη διατήρηση δεσμών μαζί τους.

Παρ’ όλα αυτά, η συγχώρεση των άλλων είναι συχνά ευκολότερη από τη συγχώρεση του εαυτού σας. Μπορεί να αναρωτιέστε γιατί συμβαίνει αυτό. Πράγματι, γιατί είστε μερικές φορές τόσο άκαμπτοι όταν κρίνετε τις πράξεις σας;

Σε αυτό το άρθρο εξηγούμε τι σημαίνει η συγχώρεση του εαυτού και γιατί είναι σημαντική για την ψυχική υγεία. Επίσης εξετάζουμε πώς μπορείτε να συνειδητοποιήσετε περισσότερο τη σημασία της συγχώρεσης του εαυτού σας.
Διαστάσεις της συγχώρεσης του εαυτού

Η συγχώρεση του εαυτού έχει οριστεί ως η διαδικασία με την οποία συνειδητοποιείτε την καταστροφή που προκαλέσατε, επιζητείτε την επιδιόρθωση και εξαλείφετε ή μειώνετε τα συναισθήματα αυτοκαταδίκης και ενοχής.

Η συγχώρεση του εαυτού απαιτεί να βιώσετε συναισθήματα αυτοκατηγόριας. Αυτά αργότερα αντικαθίστανται από την αίσθηση της ανάγκης να διορθώσετε τα λάθη σας. Όμως, πρέπει να προσέχετε για να μην μπερδέψετε την αυτοσυγχώρεση με φιλαυτία, αυταπάτη και ναρκισσισμό. Για παράδειγμα, η απλή επιθυμία να γυρίσετε σελίδα και να αισθανθείτε καλύτερα για τον εαυτό σας δεν μπορεί να συγκριθεί με την αναζήτηση για αυτοσυγχώρεση.

Για την ακρίβεια, η πρώτη περίπτωση είναι μια εγωιστική και υπεροπτική αντίδραση. Από την άλλη πλευρά, η συγχώρεση του εαυτού σημαίνει να επαναπροσδιορίσετε την αντίληψη για τον εαυτό σας, να επιστρέψετε στο αναγνωρισμένο μονοπάτι σας και να διορθώσετε τα λάθη σας.

Για να βελτιώσετε την ικανότητά σας να συγχωρείτε τον εαυτό σας χρειάζεται να αντιμετωπίσετε τις παρακάτω τέσσερις, ισχυρά διασυνδεδεμένες, διαστάσεις.
Συμφιλίωση με τον εαυτό σας και αυτοαποδοχή

Η αυτοσυγχώρεση περιλαμβάνει την αλλαγή του τρόπου σκέψης για τα λάθη που έχετε κάνει. Για την ακρίβεια, είναι σημαντικό να σταματήσετε να τα μεταφράζετε ως πηγές ντροπής και μεταμέλειας και να τα κατανοήσετε ως μέρος της διαδικασίας να γίνετε αυτός που είστε. Στην πραγματικότητα, είναι ουσιώδες να σχετιστείτε με έναν πιο υγιή τρόπο με το παρελθόν σας, για να αναγνωρίσετε και να εκτιμήσετε τις αλλαγές σας και για να βοηθήσετε την προσωπική σας ανάπτυξη.

Προκειμένου να το κάνετε αυτό, πρέπει να προσπαθήσετε να είστε ειλικρινείς και ταυτόχρονα γενναιόδωροι με τον τρόπο που αντιμετωπίζετε τον εαυτό σας. Αυτό σας επιτρέπει να συνειδητοποιήσετε το πώς χτίζατε μια καλύτερη έκδοση του εαυτού σας με τον καιρό. Παρομοίως, η δυνατότητα να συγχωρήσετε τον εαυτό σας θα σας βοηθήσει να χτίσετε μια ρεαλιστική αυτοεικόνα. Πράγματι, είναι εξαιρετικά σημαντικό για την αυτοεκτίμησή σας και γενικά για την ψυχική σας υγεία να μάθετε να εκτιμάτε τον εαυτό σας όπως είναι.

Φυσικά, τα συναισθήματα ενοχής και ντροπής μπορούν να δυσκολέψουν τη συγχώρεση του εαυτού. Όμως, το παράδοξο είναι ότι όταν μπορέσετε να αναγνωρίσετε και να αποδεχτείτε αυτά τα αρνητικά συναισθήματα προς τον εαυτό σας, τότε μπορείτε να συγχωρήσετε τον εαυτό σας και να τα απελευθερώσετε.

Κατά συνέπεια, η συγχώρεση του εαυτού σημαίνει κατανόηση αυτών των συναισθημάτων και εντοπισμό της προέλευσής τους. Από εκείνο το σημείο μπορείτε να χαράξετε μια πορεία που σας επιτρέπει να διορθώσετε τα λάθη που κάνατε.

Ανάληψη ευθύνης

Η αυτοσυγχώρεση εκτείνεται πέρα από συναισθήματα αυτολύπησης. Προκειμένου να συγχωρήσετε τον εαυτό σας, πρέπει, πρώτα απ’ όλα, να αναγνωρίσετε την ευθύνη σας στην κατάσταση που σας κάνει να αισθάνεστε ένοχος. Στη συνέχεια, μπορείτε να εκφράσετε ξεκάθαρα την επιθυμία σας να διορθώσετε τη ζημιά και να αισθανθείτε συμπόνια για εκείνους που επηρεάστηκαν από τις ενέργειές σας.
Δέσμευση για αλλαγή

Η δυνατότητα να συγχωρέσετε τον εαυτό σας υπονοεί επίσης τη σταθερή πίστη σας ότι η αλλαγή είναι δυνατή. Αυτό δεν σημαίνει ότι αγνοείτε το λάθος που κάνατε. Στην πραγματικότητα, απλά σημαίνει ότι το συνειδητοποιείτε. Επιπλέον, συνειδητοποιείτε τη σημασία της αναγνώρισης αυτού που μπορείτε να αλλάξετε στον εαυτό σας για να αποφύγετε να επαναλάβετε το ίδιο λάθος στο μέλλον.
Η σύνδεσή σας με την ανθρωπότητα

Τέλος, η τελευταία διάσταση της αυτοσυγχώρεσης είναι η συνειδητοποίηση ότι είστε απλά άνθρωπος και άρα όχι τέλειος. Συνεπώς, μπορείτε να αποτύχετε οποιαδήποτε στιγμή στη ζωή σας. Η αναγνώριση του εαυτού σας ως μέρους της ανθρωπότητας μπορεί επίσης να σας βοηθήσει να είστε πιο συμπονετικοί προς τους άλλους. Αυτό σημαίνει ότι θα αποκτήσετε μεγαλύτερη κατανόηση και ευελιξία απέναντι στα λάθη των άλλων.
Η σημασία της συγχώρεσης του εαυτού

Η ικανότητα να συγχωρείτε τον εαυτό σας θα σας βοηθήσει να αφήσετε πίσω τις απρόσκλητες και επίμονες σκέψεις. Για την ακρίβεια, αυτό το είδος σκέψεων μπορεί συχνά να οδηγήσει σε προδιάθεση προς το άγχος και την κατάθλιψη.

Κατά συνέπεια, η δυνατότητα να εκφράσετε τη συγχώρεση προς τον εαυτό σας θα σας βοηθήσει να διατηρήσετε σε καλή κατάσταση την ψυχική σας υγεία. Παρομοίως, η αυτοσυγχώρεση σας βοηθάει να μάθετε από τα λάθη σας και να τονώσετε την προσωπική σας ανάπτυξη. Επιπλέον, διευκολύνει την ανάπτυξη μέσα σας της αίσθησης δικαίου και επανόρθωσης προς τους άλλους.

Φυσικά, πάντα θα υπάρχουν καταστάσεις που σας κάνουν να αισθάνεστε ενοχλημένοι με τον εαυτό σας. Για παράδειγμα, όταν κάνετε κάτι που δεν θέλατε πραγματικά, όταν κάνετε λάθη και όταν απογοητεύετε τους άλλους. Όμως, η αναγνώριση ότι δεν είναι όλες οι καταστάσεις υπό τον έλεγχό σας και ότι το σφάλμα είναι εγγενές στοιχείο της εξέλιξης θα σας επιτρέψει να ερμηνεύσετε αυτές τις καταστάσεις ως επώδυνα αλλά απαραίτητα εμπόδια στη ζωή σας.

Τέλος, δεν πρέπει να ξεχνάτε ότι η ψυχολογική σας ευζωία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ικανότητά σας να συμφιλιώνεστε με τον εαυτό σας και με το παρελθόν σας.

Το άρθρο αυτό αναδημοσιεύεται ολόκληρο από το PsychologyNow.gr και βρίσκεται σε αυτό το σύνδεσμο: https://psychologynow.gr/arthra-psyxologias/prosopikotita/aftognosia/11454-i-simasia-tis-sygxoresis-tou-eaftoy-sas.html