Ο υπουργός Παιδείας της Γαλλίας ανακοίνωσε σχέδια για ενίσχυση της διδασκαλίας γλωσσών όπως τα αρχαία ελληνικά και τα λατινικά σε μια προσπάθεια να «αναπτυχθεί ο πολιτισμός» των νεότερων γενεών της χώρας.

Μιλώντας τη Δευτέρα, ο υπουργός Παιδείας Ζαν-Μισέλ Μπλανκέρ είπε ότι τα αρχαία ελληνικά και τα λατινικά θα γίνουν διαθέσιμα ως μαθήματα επιλογής σε περισσότερους μαθητές γυμνασίου και λυκείου, ακόμα και στα «τεχνικά- επαγγελματικά» σχολεία.

Ο υπουργός θέλει οι φοιτητές να έχουν την ευκαιρία να «αναπτυχθούν πολιτιστικά» διαβάζοντας αρχαίους φιλοσόφους, ενώ αποκτούν τα τεχνικά προσόντα που απαιτεί η οικονομία.

Μιλώντας στο Συνέδριο «Europeetlanguesanciennes – nouvellesquestions, nouvellespratiques – Ευρώπη και αρχαίες γλώσσες – νέα ζητήματα, νέες πρακτικές» μαζί με τους ομολόγους του από την Ιταλία, την Ελλάδα και την Κύπρο, ο υπουργός υποστήριξε ότι η κοινή τους δέσμευση για την προώθηση των κλασικών συγγραφέων γίνεται σε μια εποχή που η αρχαία πολιτιστική κληρονομιά και γραμματεία απειλείται από την αμερικανική, όπως είπε, κουλτούρα της «πολιτικής ορθότητας» και ευθιξίας.

Η «επίθεση» κατά της κλασικής παιδείας είναι πιο εμφανής στις ΗΠΑ, όπου, για παράδειγμα, το Πανεπιστήμιο του Πρίνστον ανακοίνωσε αυτό το καλοκαίρι ότι δεν θα απαιτούσε πλέον από τους φοιτητές κλασικών σπουδών να μελετούν αρχαία ελληνικά και λατινικά!

Σε μια παρόμοια κίνηση, ένα γυμνάσιο της Μασαχουσέτης καυχήθηκε ότι είχε αφαιρέσει την Οδύσσεια του Ομήρου από το σχολικό πρόγραμμα, καθώς έρχονταν σε αντίθεση με την… «αντιρατσιστική» ατζέντα που ήθελε να προωθήσει. «Είμαι πολύ περήφανη που λέμε ότι αφαιρέσαμε την Οδύσσεια από το πρόγραμμα σπουδών φέτος», έγραψε μια δασκάλα του σχολείου, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Ο Μπλανκέρ είπε στη Le Point ότι τέτοιες ερμηνείες των κλασικών ήταν «εντελώς συγκλονιστικές». «Το να επιρρίπτουμε κατηγορίες και να επιβάλλουμε μια σύγχρονη κοσμοθεωρία σε αρχαία γραπτά που χρονολογούνται πριν από δύο χιλιετίες είναι ένας απύθμενος παραλογισμός» , προσέθεσε, σημειώνοντας ότι αυτοί οι πολιτισμοί μας «άνοιξαν τους ορίζοντες και μας έκαναν να αναζητούμε τις καθολικές αλήθειες».

Ο υπουργός πιστεύει ότι οι αρχαίες γλώσσες είναι ένας κοινός δεσμός για τα σύγχρονα ευρωπαϊκά έθνη, σημειώνοντας ότι το «κοινό γλωσσικό “θησαυροφυλάκιο”» θα βοηθούσε στη διάδοση «κοινών αξιών» μεταξύ των εθνών.

Ο Μπλανκέρ ισχυρίστηκε επίσης ότι οι κλασικοί ανταποκρίνονται σε μια απαίτηση για «χρήση της γλώσσας ως εργαλείου για την λογική», σε έναν κόσμο όπου «η έλλειψη λογικής εξαπλώνεται σαν πυρκαγιά».

Στο Συνέδριο του Παρισιού συμμετείχε και η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων της Ελλάδας, Νίκη Κεραμέως, όπως και οι ομόλογοί της Πρόδρομος Προδρόμου από την Κύπρο και Πατρίτσιο Μπιάνκι από την Ιταλία. Το «παρών» έδωσε και ο Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Προώθηση του Ευρωπαϊκού Τρόπου Ζωής, Μαργαρίτης Σχοινάς.

Η Νίκη Κεραμέως αναφέρθηκε, ειδικότερα, σε δυο πτυχές που καλλιεργεί η μελέτη των αρχαίων γλωσσών και πολιτισμών: αφ’ ενός τις δεξιότητες, αφ’ ετέρου τις αξίες.

Ως προς την πτυχή των δεξιοτήτων, η εκμάθηση των αρχαίων ελληνικών και λατινικών συντελεί στην καλύτερη εμπέδωση της ομιλούμενης γλώσσας, εμπλουτίζει το γλωσσικό υλικό, οικοδομεί την ιστορική και πολιτισμική συνείδηση των χρηστών της γλώσσας και τους μυεί στον κόσμο των αρχαίων και στη νοοτροπία τους, με έμφαση στην κριτική σκέψη. Σε έναν κόσμο που οι νέοι μας βομβαρδίζονται από πληροφορίες αμφίβολης ποιότητας, η ικανότητα να σκέφτονται κριτικά και ανεξάρτητα είναι πιο σημαντική από ποτέ για την ευρωστία των δημοκρατιών μας.

Ως προς την αλληλένδετη, δεύτερη πτυχή της σημασίας της μελέτης του αρχαίου κόσμου, τις αξίες. Ο αρχαίος ελληνικός και ρωμαϊκός πολιτισμός έθεσαν τα ερείσματα για το πολιτειακό σύστημα στο οποίο ζούμε σήμερα: η δημοκρατία, η ελευθερία, η ισονομία, η δικαιοσύνη, η πολιτειότητα, συνιστούν θεμέλιους λίθους των κοινωνιών μας, και η εμβάθυνση μέσω των αρχαίων γλωσσών στις ρίζες του ευρωπαϊκού πολιτισμού φωτίζει τη σημερινή του υπόσταση. Ειδική αναφορά έκανε στην αξία της ανεκτικότητας, με αφορμή τη σημερινή, παγκόσμια Ημέρα του ΟΗΕ, όπως αυτή αναδεικνύεται μέσα από την αρχαιοελληνική Γραμματεία.