Σχεδόν όλοι μας έχουμε αντιμετωπίσει έστω και μία φορά στη ζωή μας κάποια ενόχληση που οφείλεται στο γαστρεντερικό μας σύστημα, όπως φούσκωμα, διάρροια, δυσκοιλιότητα ή πόνο στην κοιλιά. Υπάρχουν όμως και κάποιοι από μας που αυτά τα αισθανόμαστε όλο και πιο συχνά ίσως και λόγω του αγχωτικού τρόπου ζωής μας ή λόγω του συνδρόμου ευερέθιστου εντέρου που μπορεί να μας ταλαιπωρεί και να μην το γνωρίζουμε καν. Tο σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου είναι μια πάθηση που αποδίδεται σε διαταραχές της λειτουργίας του εντέρου. Πρόκειται για μία καλοήθη δυσλειτουργία, τα συμπτώματά της όμως επηρεάζουν την ποιότητα ζωής όσων υποφέρουν από αυτήν. Γενικότερα πάντως για να έχουμε μια καλή ποιότητα ζωής είναι σημαντικό να φροντίζουμε όλοι να φροντίζουμε το έντερό μας. Οι παρακάτω συμβουλές είναι απλές και ταυτόχρονα σημαντικές για την καλή λειτουργία του εντέρου μας.
#1 Η διατροφή το «α και το ω» για να λειτουργεί καλά το έντερο

H διατροφή που πρέπει να ακολουθήσετε εξαρτάται από τα συμπτώματα που αντιμετωπίζετε. Aν έχετε συχνά διάρροια, είναι σκόπιμο να μειώσετε τις τροφές που περιέχουν πολλές φυτικές ίνες. Aντίθετα, σε περιπτώσεις που το σύνδρομο εκδηλώνεται με επίμονη δυσκοιλιότητα, η λήψη με μέτρο τροφών που περιέχουν φυτικές ίνες είναι απαραίτητη. Tρόφιμα πλούσια σε φυτικές ίνες είναι η βρόμη, το ψωμί ολικής αλέσεως, τα φρούτα και τα λαχανικά. Δοκιμάστε προβιοτικά προϊόντα, δηλαδή τρόφιμα που είναι εμπλουτισμένα με τα λεγόμενα «καλά» βακτήρια (λ.χ. γιαούρτι), τα οποία βρίσκονται φυσιολογικά μέσα στο έντερο και αποτελούν τη φυσιολογική χλωρίδα του οργανισμού. Tα βακτήρια αυτά έχουν ευεργετική επίδραση στη λειτουργία του εντέρου.

#2 Διαχειριστείτε το άγχος

Το στρες «χτυπά» και στο έντερό μας. Τα χρόνια υψηλή επίπεδα στρες έχουν αρνητικές επιδράσεις σε ολόκληρο το σώμα, αλλά επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό το έντερό μας και την εύρυθμη λειτουργία του γαστρεντερικού μας συστήματος. Ορισμένοι αποτελεσματικοί τρόποι για την διαχείριση του άγχους περιλαμβάνουν το διαλογισμό, την εκτόνωσή με συστηματική άσκηση. Είναι σημαντικό ωστόσο να επιλέξουμε ένα είδος που μας αρέσει. Αν δεν έχουμε πολύ χρόνο καλό είναι να γνωρίζουμε ότι ακόμα και το περπάτημα είναι ευεργετικό. Η ήπια αεροβική άσκηση, όπως το περπάτημα (π.χ. 25 λεπτά την ημέρα) και το τρέξιμο (π.χ. 10-15 λεπτά την ημέρα), συμβάλλει στην ομαλοποίηση της λειτουργίας του εντέρου. Οι ειδικοί αναφέρουν ότι όσοι ασκούνται ταλαιπωρούνται πολύ λιγότερο από πεπτικά προβλήματα, τα οποία άλλωστε οφείλονται κατά κύριο λόγο στην καθιστική ζωή. Κάτι που επίσης μπορεί να μας αποφορτίσει από το άγχος δύσκολων καταστάσεων είναι το να περνάμε χρόνο με τα αγαπημένα μας πρόσωπα.

#3 Πάρτε το χρόνο σας με το φαγητό

Είναι σημαντικό να μασάτε αργά και να παραμένετε συγκεντρωμένοι στο γεύμα σας, δίχως να κάνετε και κάτι άλλο ταυτόχρονα. Καθώς τρώτε πιο αργά, μασάτε καλύτερα το φαγητό σας, γεγονός που μπορεί να συμβάλει στην πλήρη πέψη κι την απορρόφηση όλων των θρεπτικών συστατικών.

#4 Πλύντε τα δόντια σας

Τα βακτήρια που σχετίζονται με την κακή στοματική υγιεινή μπορούν να προκαλέσουν φλεγμονή, τον πρόδρομο πολλών χρόνιων παθήσεων, σύμφωνα με τους ειδικούς. «Το στόμα είναι ο καθρέφτης που δείχνει τι συμβαίνει και στο έντερό σας» λένε χαρακτηριστικά οι ειδικοί. Η στοματική υγιεινή επιδρά σημαντικά στο μικροβίωμα του εντέρου, που συνδέεται στενά με το μικροβίωμα του στόματος.

#5 Μείνετε ενυδατωμένοι όλη την ημέρα

Το νερό αποτελεί έναν ακόμα σύμμαχο του εντέρου. Το βοηθά να λειτουργεί καλύτερα. Οι άνθρωποι που δεν πίνουν αρκετό νερό μπορεί να αντιμετωπίσουν δυσκοιλιότητα.

#6 Για επιδόρπιο προτιμήστε γιαούρτι ή κεφίρ

Το κανονικό γιαούρτι και το κεφίρ είναι και τα δύο γαλακτοκομικά προϊόντα που έχουν υποστεί ζύμωση και στην πραγματικότητα έχουν παρόμοιο θρεπτικό προφίλ. Το κεφίρ περιέχει συχνά περισσότερα προβιοτικά από το γιαούρτι. Τα προβιοτικά είναι το πιο σημαντικό συστατικό που πρέπει να κοιτάξετε όταν εξετάζετε πώς το γιαούρτι μπορεί να εξασφαλίσει ένα υγιές έντερο. Αυτό το γεγονός καθιστά το γιαούρτι και το κεφίρ την καλύτερη διατροφική επιλογή για διατήρηση ενός υγιούς εντέρου.