Μπορεί όταν ακούτε τη λέξη «διαλογισμός» να σας έρχονται στο μυαλό άνθρωποι καθισμένοι οκλαδόν σε κατάσταση νιρβάνα, στην πραγματικότητα όμως ο διαλογισμός δεν είναι για λίγους και εκλεκτούς αλλά για όλους όσοι θέλουν να αποφορτιστούν. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε το γεγονός ότι ο διαλογισμός είναι μια από τις πιο δημοφιλείς στρατηγικές για τη διαχείριση του στρες.

Μέσω της πρακτικής αυτής έχετε τη δυνατότητα να χαλαρώσετε το σώμα σας και να «αδειάσετε» το μυαλό σας από τα άγχη της καθημερινότητας.

Τα βήματα για να ξεκινήσετε τον διαλογισμό
1. Βρείτε μια άνετη θέση

Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι πρέπει να καθίσουν με τα πόδια τους σταυρωμένα με έναν συγκεκριμένο τρόπο ή να χρησιμοποιούν ένα μαξιλάρι, αλλά στην πραγματικότητα η θέση στην οποία νιώθετε άνετα είναι η θέση που πρέπει να δοκιμάσετε. Για παράδειγμα, μερικοί άνθρωποι αποφεύγουν να ξαπλώνουν επειδή αποκοιμιούνται έτσι όταν είναι κουρασμένοι. Σε κάθε περίπτωση, μπορείτε να πειραματιστείτε και να αποφασίσετε τι είναι κατάλληλο για εσάς. Μόλις βρείτε τη θέση σας, κλείστε τα μάτια σας, χαλαρώστε τους μυς σας και φροντίστε να αναπνέετε μέσω του διαφράγματός σας.

Αφήστε τους ώμους σας, την κοιλιά σας, ακόμη και τους μυς στο πρόσωπό σας να χαλαρώσουν.

Πάρτε μια βαθιά αναπνοή από τη μύτη σας, γεμίζοντας με αέρα την κοιλιά σας (αντί για το στήθος σας) και στη συνέχεια εκπνεύστε από το στόμα σας.

Είναι χρήσιμο να διαλογίζεστε στο ίδιο σημείο κάθε μέρα, αν είναι εφικτό. Αυτό βοηθά τον εγκέφαλό σας να συνηθίσει τη νέα πρακτική. Επίσης, φροντίστε να είστε ντυμένοι με άνετα ρούχα ώστε τίποτε άλλο να μην αποσπά την προσοχή σας
2. Μην πιέζετε τον εαυτό σας

Χρειάζεται πολλή εξάσκηση και υπομονή για να καταφέρετε να εστιάζετε την προσοχή σας σε ένα πράγμα τη φορά. Έτσι, δεν πρέπει να πιέζετε τον εαυτό σας όταν ξεκινάτε. Δοκιμάστε συντομότερους διαλογισμούς στην αρχή και προχωρήστε στη συνέχεια σε μεγαλύτερους σε διάρκεια.

Κάτι άλλο που πρέπει να έχετε κατά νου είναι ότι ενώ η πρακτική του διαλογισμού είναι αρκετά απλή, δεν είναι εύκολη, ούτε γίνεται απαραίτητα ευκολότερη με τον καιρό. Θα υπάρξουν ημέρες που το μυαλό σας θα είναι πιο ήρεμο, φορές που δεν θα σταματήσει να σκέφτεται ή φορές που θα βρίσκεται σε μια ενδιάμεση κατάσταση. Αυτό είναι φυσιολογικό.

Αν παρατηρήσετε ότι σκέφτεστε πάρα πολύ, μην απογοητευτείτε. Αυτό είναι φυσιολογικό για όσους καταπιάνονται πρώτη φορά με την πρακτική του διαλογισμού. Αντ’ αυτού, συγχαρείτε τον εαυτό σας που παρατηρεί τον εσωτερικό σας διάλογο και προσπαθήστε να ανακατευθύνετε την προσοχή σας στο εδώ και τώρα.
3. Βάλτε ξυπνητήρι

Είναι χρήσιμο να ορίσετε μια υπενθύμιση στο κινητό σας ώστε να κάνετε διαλογισμό την ίδια ώρα κάθε ημέρα. Έτσι, η συνήθεια του διαλογισμού θα ενσωματωθεί ευκολότερα στην καθημερινότητά σας.
Πώς θα κάνετε τον διαλογισμό πιο εύκολο για εσάς

Η μουσική είναι γνωστή για την ικανότητά της να ανακουφίζει από το στρες και να βελτιώνει τη συγκέντρωση.

Έτσι, συνδυάζοντας τις χαλαρωτικές ιδιότητες του διαλογισμού με αυτές της μουσικής, θα είστε σε θέση να ηρεμήσετε το σώμα και το μυαλό σας και να εστιάσετε στο εδώ και τώρα. Ουσιαστικά, ο συνδυασμός διαλογισμού και μουσικής μπορεί να εμπλουτίσει τα θετικά αποτελέσματα και των δύο και να σας προσφέρει μεγαλύτερη ανακούφιση από το στρες.

Ειδικά αν είστε αρχάριοι στον διαλογισμό, η ακρόαση μουσικής μπορεί να διευκολύνει σημαντικά τη διαδικασία για εσάς.

Επιλέξτε λοιπόν μια μουσική που σας βοηθάει να χαλαρώνετε και μείνετε συγκεντρωμένοι σε αυτή. Προτιμήστε μουσική με αργό ρυθμό και κατά προτίμηση χωρίς στίχους, που μπορεί να αποσπούν την προσοχή σας και να σας προκαλούν σκέψεις. Αν βρεθείτε να σκέφτεστε άλλα πράγματα (ή ακόμη και να σκέφτεστε σχετικά με τη μουσική που ακούτε), προσπαθήστε να ανακατευθύνετε την προσοχή σας στην παρούσα στιγμή, στον ήχο της μουσικής και στα συναισθήματα που προκαλεί η μουσική στο σώμα σας. Προσπαθήστε να νιώσετε πραγματικά τη μουσική.

Καθώς οι σκέψεις έρχονται στο μυαλό σας, αφήστε τες απαλά να φύγουν και ανακατευθύνετε την προσοχή σας στον ήχο της μουσικής, στην παρούσα στιγμή και στις αισθήσεις σας.

Ο στόχος αυτής της πρακτικής είναι να ηρεμήσετε την εσωτερική σας φωνή και απλά να… υπάρχετε. Επομένως, δοκιμάστε να βυθιστείτε πλήρως στη μουσική και θα νιώσετε πιο χαλαροί αρκετά άμεσα.
Πόσο χρόνο να αφιερώσετε

Ενώ τα 20 λεπτά είναι ένας καλός ελάχιστος χρόνος για να επωφεληθείτε από τον συνδυασμό διαλογισμού και μουσικής, ακόμη και ένα τραγούδι μπορεί να σας βοηθήσει στη μείωση του στρες και στην αποφόρτιση.