Μας υπαγορεύει τις κινήσεις μας σε κάθε επίπεδο, στις σχέσεις, την καριέρα, τον τρόπο ζωής μας. Η κατάκτηση της ευτυχίας είναι ο απώτερος στόχος μας καθημερινά (υπάρχει άραγε κάποιος που δεν θέλει να νιώθει ευτυχισμένος;) και όσο αυτή δεν έρχεται τόσο πιο πολλά αρνητικά συναισθήματα μας κατακλύζουν. Ωστόσο, τελικά τι είναι η ευτυχία και πώς μπορούμε να είμαστε για πάντα ευτυχισμένοι; Αντί να απαντήσουμε σε αυτό το αέναο φιλοσοφικό ερώτημα, είναι πιο πρακτικό να ακολουθήσουμε τις παρακάτω μεθόδους που αποφορτίζουν από τα δυσάρεστα συναισθήματα, ανακουφίζουν την ψυχή και το σώμα και επαναφέρουν το χαμόγελο στα χείλη μας.

Ασκούμαστε
Αν επιθυμούμε να είμαστε υγιείς και πιο χαρούμενοι, τότε η άσκηση οποιασδήποτε μορφής είναι ο καλύτερος και πιο γρήγορος τρόπος για να το πετύχουμε και μάλιστα χωρίς απαραιτήτως να ξοδέψουμε χρήματα. Μπορούμε απλά να περπατήσουμε, να βγάλουμε τον σκύλο βόλτα ή να τρέξουμε.

Δοκιμάζουμε να: Αφιερώνουμε καθημερινά μόλις 15’ για μέτριου ρυθμού αεροβική άσκηση, η οποία προκαλεί την απελευθέρωση ενδορφινών που αποκαλούνται και «ορμόνες της ευτυχίας» από τον οργανισμό. Επίσης τονώνει το ανοσοποιητικό σύστημα, ενώ καταπολεμά το στρες, το άγχος και την κατάθλιψη.

Κλαίμε
Το κλάμα είναι ένας από τους πιο φυσικούς τρόπους άμυνας ενάντια στα αρνητικά συναισθήματα, αφού εκτονώνει το άγχος και προσφέρει ανακούφιση από στρεσογόνες καταστάσεις. Επίσης μας βοηθά να εξωτερικεύουμε τη λύπη, τον θυμό και τους πιο μύχιους φόβους μας. Ωστόσο, αν και το κλάμα δεν είναι η απάντηση σε καθετί αρνητικό που μας συμβαίνει, αποτελεί μία καθαρτική διαδικασία.

Δοκιμάζουμε να: Καταρρίψουμε τα ταμπού και να μη συγκρατούμε τα δάκρυά μας όταν τα συναισθήματα μας κυριεύουν. Δεν είναι τυχαίο ότι μετά το κλάμα νιώθουμε καλύτερα.

Υψώνουμε τη φωνή μας
Τόσο το κλάμα όσο και οι φωνές ήταν ο ενστικτώδης τρόπος για να διαχειριστούμε τα συναισθήματά μας στην παιδική μας ηλικία. Αν και δεν είναι αποδεκτό να φωνάζουμε στους άλλους, υπάρχουν τρόποι για να εξασκήσουμε τη συγκεκριμένη μέθοδο.

Δοκιμάζουμε να: Συμμετέχουμε σε ομάδες που εφαρμόζουν αυτή την τεχνική ως μέσο εκτόνωσης και θεραπείας, όπως π.χ. σε σεμινάρια υποκριτικής ή σε κάποια μαθήματα γιόγκα, όπου εξερευνάμε όλο το εύρος και το βάθος των συναισθημάτων μας, χωρίς να σκεφτόμαστε τι θα πουν οι γείτονες ή η συνάδελφοί μας.

Σκεφτόμαστε θετικά
Η φιλοσοφία που έχουμε στη ζωή μας έχει άμεσο αντίκτυπο στον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο. Βλέποντας το ποτήρι «μισογεμάτο» με άλλα λόγια, ο θετικός τρόπος σκέψης είναι μία τακτική που εκπαιδεύει το μυαλό μας ώστε να ξεπερνάει πιο γρήγορα δυσάρεστες καταστάσεις. Επιπλέον έχει οφέλη και στην υγεία μας, ανακουφίζοντας από την κατάθλιψη και το άγχος.

Δοκιμάζουμε να: Εστιάζουμε σε καθετί θετικό υπάρχει στη ζωή μας και να νιώθουμε ευγνώμονες για όσα ήδη έχουμε, ακόμα και για τα αυτονόητα που παραβλέπουμε καθημερινά.

Κοιμόμαστε όσο χρειάζεται ο οργανισμός μας
Ο ύπνος σχετίζεται άμεσα με την ψυχολογική μας κατάσταση. Π.χ. δεν είναι τυχαίο ότι νιώθουμε ευερέθιστοι και κακόκεφοι όταν δεν έχουμε κοιμηθεί καλά τις προηγούμενες ημέρες. Ή αντίθετα πόσο ευδιάθετοι και τονωμένοι αισθανόμαστε μετά από έναν καλό ύπνο.

Δοκιμάζουμε να: Επιτρέπουμε στον εαυτό μας να «γεμίζει» τις μπαταρίες του βελτιώνοντας την ποιότητα και «ποσότητα» του ύπνου μας.

Συζητούμε για τα συναισθήματα
Σύμφωνα με τον Φρόιντ, ακόμα και μία απλή συζήτηση έχει θεραπευτικές ιδιότητες στην ψυχή. Γι’ αυτό ο ίδιος ενθάρρυνε τους ασθενείς του να μιλούν με στόχο να φτάνουν στον πυρήνα του προβλήματός τους, εκλογικεύοντας τις αντιδράσεις και κατανοώντας τα συναισθήματα του εαυτού.

Δοκιμάζουμε να: Συζητούμε με κάποιον το πρόβλημά μας ή τα αρνητικά μας συναισθήματα. Ετσι αποκτάμε μία πιο ξεκάθαρη εικόνα της κατάστασης και κατ’ επέκτασιν του τρόπου που θα ενεργήσουμε στην πορεία.

Γελάμε
Οπως όλοι έχουμε διαπιστώσει, το γέλιο είναι το πιο μεταδοτικό φυσικό αγχολυτικό που μας κάνει να αισθανόμαστε υπέροχα. Ανακουφίζει και χαλαρώνει το μυαλό και το σώμα, ενισχύει το ανοσοποιητικό μας σύστημα, μειώνει τα επίπεδα της κορτιζόλης και την ένταση και ταυτόχρονα απελευθερώνει ενδορφίνες.

Δοκιμάζουμε να: Παρακολουθήσουμε μία κωμική σειρά όταν νιώθουμε πεσμένοι ψυχολογικά. Θα απασχολήσει το μυαλό μας βελτιώνοντας τη διάθεσή μας έστω και προσωρινά.

Χαμογελάμε
Μελέτες δείχνουν τη σύνδεση που υπάρχει ανάμεσα στο χαμόγελο, στην υγεία και στην ευζωία. Ετσι την επόμενη φορά που θα αισθανθούμε μελαγχολία, δοκιμάζουμε να χαμογελάσουμε. Ακόμα και αν δεν το νιώθουμε, υπάρχει μια πιθανότητα να βελτιωθεί τόσο η διάθεσή μας όσο και η διάθεση των γύρω μας.

Κάνουμε διαλογισμό
Είναι η κατ’ εξοχήν μέθοδος προκειμένου να αναπτύξουμε την αυτοσυγκέντρωση, θετικά συναισθήματα και εσωτερική γαλήνη. Ο καθημερινός διαλογισμός μάς επιτρέπει να μειώνουμε δραστικά το άγχος που συσσωρεύουμε και να ελέγχουμε τις έντονες μεταβολές της διάθεσης. Παράλληλα αυξάνει την αποδοτικότητά μας στη δουλειά.

Δοκιμάζουμε να: Κάνουμε καθημερινά διαλογισμό για 15-20’ πριν ξεκινήσουμε την εργασία μας ή στο τέλος της ημέρας.

Ακούμε μουσική
Σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύτηκε στην επιστημονική εφημερίδα «Scientific Reports», μέσα από τα δάκρυα που προκαλεί ένα συγκινητικό τραγούδι επέρχεται ένα είδος συναισθηματικής κάθαρσης.

Από την άλλη η μουσική που μας παρασύρει να χορέψουμε έχει άμεση επίδραση στη διάθεσή μας, εφόσον και ο χορός είναι μία μορφή αερόβιας άσκησης, που «αδειάζει» το μυαλό και διεγείρει την παραγωγή των ενδορφινών.

Δοκιμάζουμε να: Ξεκινάμε τη μέρα μας με το αγαπημένο μας κομμάτι ή ακούμε χαλαρή μουσική όταν επιστρέφουμε σπίτι έπειτα από μία κουραστική μέρα.

Η παραπάνω λίστα προέκυψε έπειτα από έρευνες βρετανών επιστημόνων ανάμεσα σε 1.000 ανθρώπους όταν ρωτήθηκαν τι επιλέγουν να κάνουν για να εκτονώσουν τα αρνητικά τους συναισθήματα.

Ωστόσο, μπορεί να αποτελέσουν πηγή έμπνευσης για να βρούμε τον δικό μας τρόπο εκτόνωσης, με στόχο να βελτιώνουμε τη διάθεσή μας επαναφέροντας την ψυχική μας ισορροπία.