Σήμερα δημοσιεύω επιστολή αναγνώστριας, η οποία με παρακάλεσε να σεβαστώ την ανωνυμία της.

Είμαι ένας από τους χιλιάδες γονείς υποψηφίου μαθητή της θεωρητικής κατεύθυνσης στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Αισθάνθηκα έκπληξη, δυσφορία και οργή όταν είδα το θέμα της έκθεσης στο μάθημα της Γλώσσας, όπου οι μαθητές ρωτήθηκαν για την αξία της ιστορικής γνώσης. Οι μαθητές της φετινής τρίτης λυκείου είναι έφηβοι που εκπαιδεύτηκαν σχεδόν αποκλειστικά με τηλεκπαίδευση σε όλο το λύκειο σε συνθήκες ψυχολογικής πίεσης, συχνά επώδυνες, και δεν έδωσαν ποτέ γραπτές εξετάσεις στα γνωστικά αντικείμενα των Πανελληνίων. Aυτό το δεδομένο δεν απασχόλησε ούτε στο ελάχιστο τον πρόεδρο του ΙΕΠ, κύριο Αντωνίου. Αντιθέτως, προχώρησε σε τρομακτική αύξηση της ύλης σε όλα τα μαθήματα. Λες και ήθελε να τους τιμωρήσει. Ειδικά για τη θεωρητική κατεύθυνση, καλούνται να εξεταστούν στην περίφημη «Εισαγωγή» των Λατινικών με ακατάληπτα, δυσνόητα και ασαφή νοήματα και άπειρα ονόματα Λατίνων συγγραφέων, ήσσονος σημασίας, τα οποία πρέπει να αποστηθίσουν χωρίς να κατανοήσουν. Στο μάθημα της Ιστορίας κατεύθυνσης, καλούνται να εξεταστούν στην ικανότητά τους να αποστηθίσουν κατά λέξη ένα βιβλίο με ονόματα, όρους, χρονολογίες, συνθήκες και πρωτόκολλα, χωρίς ίχνος συνδυαστικής κρίσης. Ο όγκος της ύλης τόσο μεγάλος, ώστε να μην επιτρέπει στον έφηβο να εμβαθύνει στην αξία του ιστορικού βιώματος, μια αξία για την οποία του ζητήθηκε να γράψει ένα σωρό ψέματα στις εξετάσεις. Ας προσπαθήσει μια ομάδα συμβούλων του προέδρου να αποστηθίσει έστω και μία σελίδα από τα Λατινικά ή την Ιστορία κατεύθυνσης κι έπειτα το ξανασυζητάμε…

Είναι εξίσου ενδιαφέρον το ερώτημα που τέθηκε στο λογοτεχνικό κείμενο σε ένα απόσπασμα από το διήγημα του Θ. Βαλτινού, «Επείγουσα ανάγκη ελέου» (Εστία, 2016). Επινόησαν το εξής ευφυές: «Εσείς θα κρατούσατε το ταγάρι της γιαγιάς;;;». Οσο για την αντιεπιστημονική προσέγγιση της γλώσσας και της λογοτεχνίας μέσω κειμενικών δεικτών και γλωσσικών επιλογών περί ευαισθητοποίησης, ευθέος λόγου, ασύνδετων σχημάτων κ.λπ., εσείς είστε πιο αρμόδιος, κύριε Θεοδωρόπουλε, να το αναλύσετε σε βάθος… Απλώς σας ενημερώνω ότι αν δεν έχουν επίσης αποστηθίσει όλους αυτούς τους τεχνικούς όρους χάνουν απότομα γύρω στις 40 μονάδες στις 100!.. Το μάθημα της Γλώσσας-Λογοτεχνίας απειλείται από τον κίνδυνο να υποβιβαστεί σε μία καθαρά τεχνικού επιπέδου υπόθεση…

Κατακλείδα: Το μεγάλο κακό είναι η όξυνση της αποστροφής του ενδιαφέροντος των νέων για τις ανθρωπιστικές σπουδές και αυτό δύσκολα διορθώνεται…

πηγή: kathimerini.gr