Η συγκέντρωσή μας είναι μία από τις πιο σημαντικές δεξιότητες που πρέπει να έχουμε. Είναι απαραίτητη σε όλους μας για να μπορούμε να ανταπεξέλθουμε σε διάφορους τομείς της ζωής μας. Ωστόσο δεν είναι πολλοί αυτοί που αφιερώνουν χρόνο ώστε να την αναπτύξουν. Ίσως ήρθε η ώρα, λοιπόν, να αναρωτηθούμε πώς θα περιγράφαμε τον εαυτό μας σε σχέση με αυτή την δεξιότητα; Θα λέγαμε ότι η συγκέντρωση είναι από τα βασικά χαρακτηριστικά μας; Εάν θεωρούμε τον εαυτό μας ως άτομα χωρίς μεγάλη ικανότητα συγκέντρωσης, καλό είναι να ξέρουμε ότι δεν είμαστε μόνοι. Το 92% των ανθρώπων, ανάμεσα σε ένα δήγμα 10.000, που ερωτήθηκαν θωρούν ότι η ενέργειά τους δεν είναι ξεκάθαρη και εστιασμένη. Κάτι εξίσου σημαντικό είναι ότι, όπως έδειξε η έρευνα, οι συγκεντρωμένοι άνθρωποι ζουν μια ευτυχισμένη ζωή. Τι μπορούμε να κάνουμε, όμως, αν θέλουμε να ασκήσουμε τη συγκέντρωσή μας;

1. Φτιάχνουμε λίστα υποχρεώσεων
Μελέτες έχουν δείξει ότι η δημιουργία λίστας για τις υποχρεώσεις που έχουμε βοηθάει σημαντικά στο να ξεκαθαρίσουμε τι έχουμε να κάνουμε. Έτσι, καταγράφοντας τα «βήματα» που πρέπει να γίνουν βοηθάμε το μυαλό μας να λειτουργεί πιο «ελεύθερο» μιας και δεν χρειάζεται να μας υπενθυμίζει συνεχώς την επόμενή μας κίνηση. Αυτή η απλή πράξη, της καταγραφής και της οργάνωσης των «εργασιών», μπορεί να μας βοηθήσει να γίνουμε πιο παραγωγικοί, πιο συγκεντρωμένοι αλλά και πιο αποτελεσματικοί. Αρκεί απλά να σκεφτούμε τι θα κάναμε εάν πηγαίναμε για τα ψώνια του σπιτιού χωρίς να είχαμε φτιάξει μια λίστα. Πόσο χρόνο θα καταναλώναμε ψάχνοντας ή σε περίπτωση που ξεχνούσαμε κάτι και έπρεπε να επιστρέψουμε στην αγορά;

2. Κάνουμε μικρά διαλλείματα
Το να είμαστε συνεχώς συγκεντρωμένοι και εστιασμένοι στην οθόνη του υπολογιστή δεν σημαίνει ότι θα αυξήσουμε την παραγωγικότητά μας. Απεναντίας. Τα συχνά μικρά διαλλείματα βοηθούν σε μεγάλο βαθμό το μυαλό να επανέλθει, να «ανακτήσει» τις δυνάμεις του αλλά και να παραμείνει συγκεντρωμένο. Πράγμα που δεν ισχύει μόνο για όσους εργάζονται μπροστά από οθόνες. Όλων των ειδών οι εργασίες πνευματικές αλλά και σωματικές, ολοκληρώνονται σωστότερα και ταχύτερα όταν καταφέρνουμε να «ξεκλέψουμε» κάποιες στιγμές ξεκούρασης.

3. Τρώμε για να συγκεντρωθούμε
Όπως οι περισσότεροι γνωρίζουμε η κατανάλωση πολλών και πολύχρωμων λαχανικών σε καθημερινή βάση λειτουργεί ευεργετικά στον οργανισμό μας. Η πληθώρα βιταμινών και θρεπτικών συστατικών συμβάλει σε μεγάλο βαθμό στην διατήρηση της σωματικής μας υγείας. Ωστόσο πρόσφατη μελέτη έδειξε ότι η αύξηση της πρόσληψης λαχανικών μπορεί επίσης να βοηθήσει, σε μεγάλο βαθμό και στην συναισθηματική ικανοποίηση. Παράλληλα τα καροτονοειδή, οι χρωστικές ουσίες, δηλαδή, που βρίσκονται σε λαχανικά όπως οι γλυκοπατάτες, τα καρότα, το σπανάκι και το λάχανο, παίζουν αρκετά σημαντικό ρόλο στην αύξηση του αισθήματος της αισιοδοξίας.

4. Συμμαζεύουμε και τακτοποιούμε
Μελέτη που έγινε στο Ινστιτούτο Νευροεπιστημών του πανεπιστημίου του Πρίνστον έδειξε ότι η ακαταστασία περιορίζει, σε μεγάλο βαθμό, την ικανότητά μας να επεξεργαστούμε πληροφορίες. Μειώνει την ικανότητά μας να εστιάσουμε πλήρως σε αυτό που πρέπει να κάνουμε και μας δυσκολεύει στο να το ολοκληρώσουμε. Φθείρει, λοιπόν, την παραγωγικότητά μας ενώ δεν είναι λίγες οι φορές που μας κάνει επιρρεπείς στον εκνευρισμό. Τακτοποιώντας τους χώρους γύρω μας συμβάλουμε, σε μεγάλο βαθμό, στο να έχουμε ξεκάθαρη αλλά και εστιασμένη ενέργεια φτάνοντας ένα «βήμα» πιο κοντά στα υψηλά επίπεδα συγκέντρωσης.