Το πρώτο πράγμα που εξαντλείται όταν ακολουθούμε μια υποθερμιδική δίαιτα είναι η ταχείας καύσεως ενέργεια που περιέχει κάθε οργανισμός, δηλαδή το γλυκογόνο.

Φανταστείτε ότι το γλυκογόνο αποτελείται από πολλές μικρές κόκκινες σφαιρικές «μπάλες» (μόρια). Για να αποθηκευτεί, όμως, μία και μόνο κόκκινη «μπάλα» στο σώμα έχει την ιδιότητα να θέλει για παρέα 4 άσπρες «μπάλες» μαζί της.

Γιατί το γλυκογόνο περιέχει και νερό. Για να αποθηκευτεί, λοιπόν, ένα μόριο γλυκογόνου στο σώμα μας χρειάζεται απαραίτητα 4 μόρια με νερό. Δηλαδή, σε κάθε κιλό γλυκογόνου που υπάρχει στο σώμα μας, αντιστοιχούν 4 κιλά νερό.
Τι χάνουμε όταν κάνουμε δίαιτα;

Για θυμηθείτε πόσα περίπου κιλά χάνετε ή πόσα σας υπόσχονται ότι θα χάσετε την πρώτη βδομάδα που ξεκινάτε μια δίαιτα; Μήπως είναι από 3 έως 5 κιλά; Και γιατί, άραγε, δεν συνεχίζεται αυτή η γρήγορη απώλεια κιλών τη δεύτερη ή την τρίτη βδομάδα;

Αυτό που θα πρέπει να γνωρίζετε είναι πως θαύματα δεν συμβαίνουν από τη μια στιγμή στην άλλη. Για να εξαντληθούν τα επίπεδα του γλυκογόνου από το σώμα μας απαιτείται χρονική διάρκεια 5 έως 7 ημερών.

Το συνολικό βάρος που χάνουμε μπορεί εύκολα να υπολογιστεί, αρκεί να κάνουμε την απλή πρόσθεση:

1 Kgr γλυκογόνο + 4 Kgr νερό = 5 Kgr βάρους σώματος

Αυτά είναι, λοιπόν, τα περιβόητα υγρά για τα οποία έχουν σχεδιαστεί ένα σωρό περίτεχνα σχέδια για το πόσο γρήγορα μπορούν να χαθούν.
Αλλά προσέξτε εδώ κάτι πολύ σημαντικό.

Οπως το λέει και η ίδια η λέξη, είναι υγρά και όχι λίπος, που είναι ο απώτερος στόχος κάθε σοβαρής δίαιτας. Αυτό το λίπος περιμένει πότε θα αδειάσει ο οργανισμός από το γλυκογόνο και τα υγρά του. Μόνο τότε φιλοτιμείται να αρχίσει να αδειάζει και αυτό από τις αποθήκες του τα περιττά παχάκια.
Γρήγορη απώλεια κιλών: Μύθος;

Θα έχετε παρατηρήσει, άλλωστε, ότι όσες δίαιτες χαρακτηρίζονται «γρήγορες», συνιστούν να τις εφαρμόσετε από 7 έως, πολύ σπάνια, 10 ημέρες. Ακριβώς, δηλαδή, όσο απαιτείται για να εξαντληθούν πλήρως τα αποθέματα του γλυκογόνου και των υγρών που το συνοδεύουν.

Στη συνέχεια, ό,τι και να κάνετε, η ασφαλέστερη ποσότητα βάρους που μπορείτε να χάνετε σε διάστημα ενός μήνα είναι τα 4 με 5 κιλά. Σε πολύ σπάνιες περιπτώσεις, όπου έχουμε άτομα με βάρος άνω των 100 κιλών και μόνο για τα συγκεκριμένα άτομα, μπορούμε να πετύχουμε λίγο μεγαλύτερη απώλεια βάρους.

Ενα πολύ σημαντικό σημείο που πρέπει να προσέξετε είναι η απειλή που παραμονεύει την καλαίσθητη εμφάνιση του σώματός σας. Το γλυκογόνο είναι αποθηκευμένο κύρια στους μυς και μαζί του και το νερό. Οταν λοιπόν από το σώμα χάνουμε πολλά υγρά, παρουσιάζεται χαλάρωση στους μυς, με συνέπεια την ανεπανόρθωτη εμφάνιση ραγάδων.
Τι γίνεται μετά τη γρήγορη απώλεια κιλών;

Εστω, λοιπόν, ότι πετύχατε να χάσετε τα 4 ή 5 κιλά στις λίγες αυτές μέρες. Ξέρετε τι θα συμβεί αν, μετά φάτε έστω και ένα γλυκό πλούσιο σε ζάχαρη, όπως μια πάστα;
Ο οργανισμός σας θα απορροφήσει ταχύτατα τους πολύτιμους γι’ αυτόν υδατάνθρακες.

Θα ξαναγεμίσει γρήγορα τις αποθήκες του με γλυκογόνο, και μαζί μ’ αυτό και όλο το νερό που του χρειάζεται για να πραγματοποιήσει αυτή τη διαδικασία. Και όσο μεγαλύτερη ήταν η στέρηση που του έγινε, τόσο περισσότερο εξασφαλίζει τα αποθέματά του.

Γι’ αυτό, να μην παραξενεύεστε πλέον όταν τα κιλά που ξαναπαίρνετε είναι συνολικά περισσότερα από αυτά που χάσατε, με αποτέλεσμα το βάρος σας μετά τη δίαιτα να είναι τελικά μεγαλύτερο από αυτό που είχατε πριν!
ΜΟΤΟ

O σωστός αλλά και ασφαλής τρόπος για να χάσετε σίγουρα και οριστικά βάρος είναι η εφαρμογή ενός σωστά επιλεγμένου προγράμματος αδυνατίσματος, σχεδιασμένου για τις προσωπικές σας ανάγκες που θα είναι εύκολο να το εφαρμόσετε.

Από την κυρία Κλεοπάτρα Αρέστη, κλινική διαιτολόγο-διατροφολόγο, υπ. διδάκτωρ Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών MSc. Αθλητική Διατροφή, Xαροκόπειο Πανεπιστήμιο, Master Practitioner on Eating Disorders & Obesity.

 

πηγή: vita.gr