Οι διατροφικές διαταραχές παρουσίασαν επιδείνωση κατά τη διάρκεια της πανδημίας λόγω κοινωνικών παραγόντων που αναπτύχθηκαν και βλάπτουν την ψυχική υγεία, όπως απομόνωση, έλλειψη ελέγχου και επίμονο άγχος.

Την τελευταία δεκαετία, η συχνότητα των διατροφικών διαταραχών –ειδικά ανάμεσα σε εφήβους και νέους– είναι ένα αυξανόμενο πρόβλημα. Μια ανάλυση μελετών που δημοσιεύτηκε το 2019 βρήκε ότι οι διατροφικές διαταραχές σε νέα άτομα παγκοσμίως διπλασιάστηκαν την περίοδο 2000-2018. Από τότε, ο κορονοϊός δημιούργησε νέες προκλήσεις για τους ανθρώπους με διατροφικές διαταραχές και τους ειδικούς που συμμετέχουν στη θεραπεία τους.

Αν και δεν υπάρχει ακόμα μια ευρεία μελέτη που να ποσοτικοποιεί τον αντίκτυπο της πανδημίας, υπάρχει πληθώρα στοιχείων ότι ο κορονοϊός αύξησε τη συχνότητα εμφάνισης των διατροφικών διαταραχών. Η Εθνική Ένωση Διατροφικών Διαταραχών στις ΗΠΑ, για παράδειγμα, αναφέρει αύξηση 40% στις κλήσεις από τον Μάρτιο του 2020.

Επίσης, μια μελέτη με 1.000 συμμετέχοντες με διατροφική διαταραχή, που πραγματοποιήθηκε στις ΗΠΑ και στην Ολλανδία, βρήκε ότι τα άτομα που είχαν διαγνωστεί με ανορεξία ήταν πιο πιθανό να τρώνε λιγότερα γεύματα τη μέρα, να τρώνε γρήγορα και να καταναλώνουν τροφές με λιγότερες θερμίδες από την έναρξη της πανδημίας.

Εκείνοι που υπέφεραν από βουλιμία είχαν πιο συχνά βουλιμικά επεισόδια και αυξημένη την αντίστοιχη παρόρμηση. Οι συμμετέχοντες επίσης ανέφεραν υψηλότερα επίπεδα άγχους και ανησυχίας σχετικά με τους περιορισμούς της πανδημίας και την επίδρασή τους στην ψυχική τους υγεία.

Γιατί έχουν αυξηθεί οι διατροφικές διαταραχές;

Συνολικά, η COVID-19 διεύρυνε τους κοινωνικούς παράγοντες κινδύνου που μπορεί να βλάψουν την ψυχική υγεία και τελικά να συμβάλλουν στις διατροφικές διαταραχές. Για παράδειγμα, ένα στρεσογόνο γεγονός, όπως ένας άρρωστος συγγενής ή η απώλεια της εργασίας, αυξάνει τον κίνδυνο κάποιος να αναπτύξει μια διατροφική διαταραχή. Το άγχος και η κοινωνική απομόνωση σχετίζονται επίσης με διατροφικές διαταραχές – δύο προβλήματα που έγιναν πιο διαδεδομένα κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Επιπλέον, η πανδημία οδήγησε σε συγκεκριμένες συνθήκες που συμβάλλουν άμεσα στις διατροφικές διαταραχές. Πρώτον, η ανασφάλεια σχετικά με την τροφή, ή η έλλειψη συνεχούς πρόσβασης σε υγιεινή τροφή, είναι ένας επιβαρυντικός παράγοντας για τις διατροφικές διαταραχές. Η ανασφάλεια της τροφής στις ΗΠΑ τριπλασιάστηκε κατά την πανδημία, σύμφωνα με προκαταρκτικά δεδομένα. Και μελέτες δείχνουν ότι οι νέοι άνθρωποι που νιώθουν ανασφάλεια σχετικά με την τροφή είναι πιο πιθανό να είναι υπέρβαροι και να χρησιμοποιούν ανθυγιεινές μεθόδους για να μειώσουν το βάρος τους.

Καθώς οι κοινωνικές αλληλεπιδράσεις περιορίστηκαν, πολλοί στράφηκαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ως υποκατάστατο. Υπάρχουν στοιχεία που υποδεικνύουν ότι η κατανάλωση των μέσων, κυρίως η προβληματική χρήση του διαδικτύου, αυξάνει τον κίνδυνο ανάπτυξης διατροφικής διαταραχής, οδηγώντας σε χειρότερη στάση απέναντι στο φαγητό και αρνητική αυτοεικόνα. Επιπλέον, η έρευνα δείχνει ότι η έκθεση σε στρεσογόνες ειδήσεις οδηγεί σε αυξημένη ψυχολογική δυσφορία του θεατή και τελικά σε προβληματική στάση απέναντι στο φαγητό.

Οι άνθρωποι με διατροφικές διαταραχές αντιμετωπίζουν επίσης περιορισμένη πρόσβαση σε πόρους που συνήθως τους βοηθούν να βελτιώσουν την ψυχική τους υγεία, όπως αθλητικά κέντρα, συχνές επισκέψεις στον γιατρό και θεραπεία.
Πώς να διαχειριστούμε τις διατροφικές διαταραχές στην πανδημία;

Υπάρχουν διαθέσιμα εργαλεία για την αντιμετώπιση των αυξημένων κινδύνων για τις διατροφικές διαταραχές. Οι συνεδρίες τηλεϊατρικής είναι μια καλή επιλογή για αυτούς που επωφελούνται από τη θεραπεία. Επιπλέον, υπάρχουν διαδικτυακές ομάδες υποστήριξης για διατροφικές διαταραχές, που δεν επηρεάζονται από τη γεωγραφική θέση των συμμετεχόντων.

Ο καθένας μεμονωμένα μπορεί να κάνει κινήσεις για να μειώσει τον κίνδυνο ή τα συμπτώματα. Ο περιορισμός της «κατανάλωσης περιεχομένου» από το διαδίκτυο και τα κοινωνικά μέσα είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος για να μειώσετε το ρίσκο εμφάνισης διατροφικής διαταραχής.

Η υιοθέτηση δημιουργικών τρόπων για να συνδέεστε με τους άλλους κρατώντας τις αποστάσεις μπορεί να βοηθήσει στη μείωση των συμπτωμάτων ψυχικής υγείας, συμπεριλαμβανομένων των συμπτωμάτων διατροφικών διαταραχών. Χόμπι, δραστηριότητες σε εξωτερικό χώρο, διαδικτυακά μαθήματα είναι μερικές από τις επιλογές που μπορεί να βοηθήσουν.